ترامپ میان کاهش قیمت بنزین در آمریکا یا تحریم ایران یکی را برگزیند

نزدیک شدن به موعد پایان معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌های آمریکایی، رئیس جمهوری آمریکا را در موقعیتی قرار داده است که تصمیم او می‌تواند تأثیری شدید بر بازارهای جهانی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ترامپ می‌خواهد فشار را بر ایران افزایش دهد، اما این کار می‌تواند سبب افزایش قیمت جهانی نفت و قیمت بنزین در بازار داخلی آمریکا شود.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هفته گذشته به خبرنگاران اعلام کرد برای دستیابی به هدف «صفر کردن  همه صادرات نفت ایران»، شرایط بازار نفت در سال جاری میلادی بهتر از سال 2018 میلادی هستند. با این همه آمارها داستان متفاوتی روایت می‌کند.

این مسئله کار دولت ترامپ را برای سخت‌گیری بیشتر برای مشتریان باقی مانده نفت ایران دشوارتر می‌کند.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، قیمت نفت حدود 50 درصد افزایش یافته و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در هفته گذشته به بالاترین حد در پنج ماه اخیر رسیده است. قیمت تک‌فروشی بنزین در آمریکا نیز افزایش یافته و تازه‌ترین داده‌های وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد قیمت بنزین در این کشور نسبت به اواخر ماه فوریه سال 2019 میلادی، اکنون حدود 18 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، صادرات نفت ایران به‌طور مستمر نسبت به آغاز سال جاری میلادی افزایش یافته است.

تحریم‌های آمریکا ضد ایران، به هشت کشور از جمله چین، کره جنوبی، هند، ترکیه و ژاپن معافیت‌هایی ارائه کرد. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد در ماه مارس سال جاری میلادی، حدود یک میلیون و 760 هزار بشکه در روز نفت ایران به کشورهای یاد شده صادر شد که بالاتر از ماه فوریه این سال است.

این روندها با ادعای هوک مبنی بر حرکت سریع آمریکا در جهت صفر کردن صادرات نفت ایران، مغایر هستند.

تحریم‌های ترامپ تنها اندکی سختگیرانه‌تر از تحریم‌های دولت پیشین آمریکا بوده‌اند. این مسئله بی‌گمان می‌تواند اهرمی برای فشار بیشتر به ایران باشد، اما اگر ترامپ بخواهد در ماه آینده میلادی بیش از این در برابر ایران سختگیری کند، با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود.

قیمت بنزین همچنان  برای ترامپ مهم است و افزایش اخیر این قیمت، منبعی برای نگرانی او خواهد بود.

همچنین وخیم‌تر شدن شرایط در دو کشور تولید کننده نفت، یعنی لیبی و ونزوئلا، سختگیرانه‌تر کردن تحریم‌های ضد ایرانی را دشوارتر کرده است.

ترامپ دو کار می‌تواند بکند و گروه امنیت ملی او درباره رویه‌ای که او باید در پیش بگیرد، دچار دودستگی شده‌اند.

وی می‌تواند اجازه دهد معافیت کشورهایی که از معافیت خود استفاده نکرده‌اند، منقضی شود و ادعا کند که موضعی سختگیرانه‌تر در برابر ایران اتخاذ کرده است، در حالی که حجم واقعی صادرات نفت ایران تغییری نخواهد کرد. همچنین ممکن است فشار آمریکا به کره جنوبی و ژاپن برای کاهش واردات نفت از ایران، شدیدتر شود.

ترامپ همچنین می‌تواند به عربستان و دیگر اعضای اوپک متوسل شود تا تولید خود را افزایش دهند. عربستان برای افزایش تولید به ضرر ایران مشتاق است، اما این بار بر خلاف سال گذشته میلادی، دولت سعودی پیش از آنکه تولید خود را افزایش دهد، برای افزایش تولید خود  درنگ خواهد کرد.

اگر ترامپ ناچار شود میان افزایش قیمت بنزین در آمریکا و وضع تحریم‌های شدیدتر ضد ایران یکی را انتخاب کند، به احتمال زیاد دغدغه‌های داخلی وی چیره خواهد شد. می‌توان انتظار درخواست‌های بیشتر ترامپ از عربستان و اوپک و سپس تمدید معافیت پنج خریدار نفت ایران را داشت.

کد خبر 288316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =