عملیات اجرایی طرح پتروشیمی سنقر کرمانشاه آغاز شد

عملیات اجرایی طرح پتروشیمی سنقر کرمانشاه با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، استاندار استان کرمانشاه و نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، عملیات اجرایی طرح کامپاندینگ پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در شهرک صنعتی سنقر کرمانشاه صبح امروز (پنجشنبه، ۹ خردادماه) با حضور بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه و سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

واحد کامپاند پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن سنقر به منظور تکمیل زنجیره ارزش اتیلن و پروپیلن، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و ایجاد زمینه کسب و کار در صنایع تکمیلی و پایین‌دستی در شهر سنقر ساخته می‌شود.

دسترسی به خوراک از طریق پتروشیمی ایلام و پتروشیمی‌های خط اتیلن غرب، بازار مصرف داخلی شمال غربی و غرب کشور، صادرات به کشورهای شمال غرب (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و غرب (ترکیه، عراق و سوریه) از دلایل انتخاب منطقه سنقر برای اجرای این طرح بوده است.

طرح کامپاندینگ پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن سنقر با ظرفیت ۴۸ هزار تن در سال در زمینی به مساحت ۵ هکتار و سرمایه گذاری حدود ۴۰ میلیون دلار با مالکیت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در شهرک صنعتی شهرستان سنقر کرمانشاه ساخته می‌شود که سالانه به ۱۷ هزار تن پلی‌اتیلن، ۲۸ هزار تن پلی‌پروپیلن، ۳ هزار تن مستربچ و ۲ هزار و ۵۰۰ تن افزودنی به عنوان خوراک نیاز دارد.

گفتنی است که ۸۷۰ کیلووات برق مورد نیاز این طرح از شبکه سراسری برق کشور تأمین می‌شود و در فرآیند تولید کامپاند آب مصرف نمی‌شود و تنها محدود به مصارف آشامیدنی و آبیاری و در صورت لزوم شستشوی اکسترودر (تجهیزات تولید کامپاند) برای تعویض نوع کامپاند خواهد بود.

کامپاند اتیلن، کامپاند پروپیلن و مستربچ محصولات اصلی طرح کامپاندینگ سنقر هستند. کامپاندهای پلی‌اتیلن انواع مختلفی دارند ولی به طور کلی در صنایع ساختمان، برق، خودروسازی، بسته‌بندی، کشاورزی، نفت و گاز و پتروشیمی و در تولید انواع محصولات مثل روکش سیم و کابل، لوله‌های تحت فشار و پوشش لوله‌های نفت و گاز، قطعات تزریقی و بادی، قطعات دورانی، فیلم‌ها، پانل‌ها استفاده می‌شوند. به دلیل غیرقطبی بودن زنجیره پلی‌اتیلن، این ماده عایق بسیار خوبی محسوب می‌شود و مقاومت الکتریکی آن زیاد است.

کامپاندهای پلی پروپیلن بیشتر از نوع کامپوزیت هستند و با تقویت خواص پلی‌پروپیلن در تولید قطعات خودرو و قطعات لوازم‌خانگی، لوله و اتصالات، انواع فیلم‌ها و ورقه‌ها استفاده می‌شوند. افزودن انواع پرکننده‌های معدنی، الیاف شیشه، مواد ضربه‌پذیر و غیره سبب افزایش خواص استحکام کششی، ضربه‌پذیری، مدول کششی و خمشی، مقاومت حرارتی، پایداری ابعادی، خواص الاستیسیته، مقاومت خزشی creep پلیمر و همچنین کاهش قیمت آن می‌شود. در واقع کامپاندهای پلی‌پروپیلنی طیف وسیعی از مواد را از لاستیک نرم تا پلاستیک‌های مهندسی می‌توانند تولید کنند.

کد خبر 288692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =