عملیات کابل‌گذاری میدان هندیجان به پایان رسید

عملیات کابل‌گذاری دریایی سکوهای سرچاهی هندیجان ۷ و ۸ از سکوی بهرگانسر (کابل برق و فیبر نوری) به‌طور کامل به همت شرکت‌های ایرانی انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، عملیات کابل‌گذاری مطابق برنامه‌زمان‌بندی از ۲۰ اسفندماه سال گذشته آغاز شد و با تلاش همه عوامل کاری به صورت شبانه‌روزی با موفقیت به پایان رسید.

از جمله مزیت‌های اجرای این طرح می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجه و جلوگیری از خروج حدود ۳ میلیون دلار ارز از کشور، بومی‌شدن دانش فنی و تجربه اجرای کار از سوی پیمانکاران داخلی و ... اشاره کرد.

با توجه به اینکه برق مورد نیاز تجهیزات سکوهای سرچاهی ۷ و ۸ هندیجان به وسیله کابل کامپوزیت فشار متوسط زیردریایی از طریق سکوی بهرگانسر تامین می‌شود، بنابراین کابل‌گذاری در سه شاخه به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر با قابلیت اطمینان بالا طراحی و اجرا شد.

کابل زیردریایی در تولید مستمر نفت اهمیت بسزایی دارد و لازمه آن اجرای درست در دریاست، اما وضع میدان هندیجان از نظر عمق کم دریا (۱.۷ متر)، محدودیت‌های انتخاب شناور، وجود خطوط لوله نفت در بستر دریا، تجربه جدید پیمانکاران داخلی و ... بر پیچیدگی‌ها و دشواری‌های اجرای این عملیات افزوده بود.

بر این اساس، همه تجهیزات مورد نیاز پروژه شامل سیستم‌های PULLING LAYING ،TOWER موقعیت‌یاب شناورها و سیستم‌های کنترلی و مانیتورینگ و ... بر اساس استانداردهای روز دنیا از سوی شرکت‌های داخلی ساخته شده و پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

پیش از این همه مراحل عملیات کابل‌گذاری زیردریایی در شرکت نفت فلات قاره ایران و تجهیزات مورد نیاز آن از طریق شرکت‌های خارجی تامین و اجرا می‌شد، اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه غرب و نبود همکاری شرکت‌های خارجی و همچنین لزوم امنیت اطلاعات بر اساس پدافند غیرعامل، این اقدام مهم با هدف بومی‌سازی دانش فنی، رونق اقتصادی و با استفاده از توانمندی‌های داخلی در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

کد خبر 288698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =