فعالیت‌های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در بحران سیل خوزستان تشریح شد

معاون بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز، اهم فعالیت‌های بهداشت و درمان صنعت نفت این شهر در بحران سیل خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سیدحسن موسوی گفت: در بحران سیل خوزستان فعالیت‌های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در دو بخش انجام شد، بخش نخست فعالیت‌هایی است که در حیطه وظایف ذاتی سازمان است و بخش دوم اقدام‌هایی که از سوی بسیج این سازمان انجام شده و در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه سه گروه آماده اعزام به مناطق مختلف داشتیم که حضور در مناطق سیل‌زده با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و هلال احمر خوزستان صورت می‌گرفت. نخستین گروه بهداشتی درمانی را به منطقه بامدژ در نزدیکی اهواز فرستادیم که به دلیل آبگرفتگی و قطع شدن راه‌های زمینی، تنها وسیله دسترسی به منطقه، استفاده از بالگرد بود که به خاطر اینکه خط شکسته شود بنده به‌عنوان پزشک با گروه نخست وارد منطقه شدم.

موسوی افزود: اعزام گروه‌های درمانی تا ۲۹ فروردین‌ماه ادامه داشت و روزانه دو تا سه گروه درمانی را به مناطق مختلف شهرستان‌های اهواز، کارون، حمیدیه و دشت آزادگان اعزام کردیم که در مجموع یک هزار و ۱۳۹ ویزیت از سوی پزشکان عمومی انجام شد. افزون بر ویزیت بیماران، آموزش و مشاوره بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع و ارائه خدمات روان‌شناسی و توزیع بروشور از دیگر اقدام‌های گروه‌های اعزامی بود.

وی گفت: در این مدت در مجموع ۱۱ گروه پزشکی به این مناطق اعزام شدند که اعزام چهار گروه به‌وسیله بالگرد، چهار گروه به‌وسیله قایق، یک گروه به‌وسیله تراکتور و بقیه با خودرو انجام شد که نشان‌دهنده شرایط بحرانی در استان بود.

اعزام پزشکان متخصص به مناطق سیل‌زده

معاون بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز با اشاره به اعزام پزشکان متخصص به مناطق سیل‌زده اظهار کرد: در مدت بحران سیل در خوزستان سه گروه از پزشکان متخصص شامل داخلی، زنان، ارتوپدی و اطفال روزهای پنجشنبه و جمعه به سه منطقه بزرگ حمیدیه، سوسنگرد و بستان اعزام شدند. افزون بر گروه‌های ماما برای ویزیت مامایی به روستاهای دورافتاده و سخت‌گذز اعزام شد که چهار مورد تشخیص به درمان فوری داده شد که در یک مورد اعزام با بالگرد به اهواز انجام شد.

وی افزود: همچنین با هماهنگی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در یک مرحله یک گروه دندانپزشکی با یک اتوبوس مجهز به یونیت‌های دندانپزشکی به منطقه الهایی از توابع شهرستان اهواز اعزام و کارهایی عمومی دندانپزشکی در آنجا انجام شد.

موسوی به خدمات ارائه‌شده به کمپ‌های سیل‌زدگان اشاره کرد و ادامه داد: به‌منظور ارائه خدمات درمانی به سیل‌زدگان مستقر در اهواز مقرر شد سیل‌زدگان کمپ‌های ورزشگاه تختی، کمپ شهید هاشمی و کمپ مدرسه عفت که در مجاورت سه درمانگاه این سازمان در ناحیه صنعتی کارون، لشکر و کوت عبدالله بودند با معرفی‌نامه از مسئول کمپ به‌طور رایگان در درمانگاه‌ها پذیرش شوند.

وی در ارتباط با فعالیت‌هایی که از سوی معاونت بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز انجام شد، توضیح داد: با توجه به اینکه سیل ممکن بود بیماری‌هایی در سه مرحله حاد، تحت حاد و مزمن ایجاد کند به این منظور اقدام‌هایی انجام دادیم. بیماری‌هایی که برای جمعیت تحت پوشش در مرحله حاد رخ می‌دهد شامل بیماری‌های منتقله از آب و بیماری‌های تنفسی است، در مرحله تحت حاد بیماری‌های منتقله از غذا و در مرحله مزمن بیماری‌های منتقله از حشرات و جوندگان احتمال وقوع دارند.

معاون بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز گفت: مهم‌ترین اقدام‌هایی که در این زمینه انجام دادیم ایجاد کارگروه مداخلات بهداشتی در بحران سیلاب بود که به تبع آن بازرسی‌های بهداشتی در اماکن صنعتی، اداری، مسکونی، درمانگاه‌ها و بیمارستان تشدید شد که این بازرسی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۰ درصد افزایش داشت.

موسوی افزود: همچنین نمونه‌برداری از آب تصفیه‌خانه واش واتر اهواز و مناطق مسکونی، مراکز صنعتی و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها افزایش یافت و آب آشامیدنی هم از لحاظ میزان کلر و هم از لحاظ میکروبی آزمایش می‌شد که خوشبختانه در محدوده نفت هیچ مشکل بهداشتی نداشتیم. این اقدام‌ها را نیز در کمپ‌هایی که در اختیار شرکت نفت بود در کنار کارهای درمانی انجام می‌دادیم.

 معاون بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز بیان کرد: فعالیت دیگری که لازم بود در بحران سیل انجام شود مراقبت سندرمیک بود. مراقبت سندرمیک یعنی تشخیص زودرس بیماری‌هایی که ممکن است در بحران سیل شایع شوند و اپیدمی ایجاد کنند، با توجه به این‌که مراقبت سندرمیک در شرایط عادی نیز انجام می‌شود، اما در بحران اخیر به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفت و تشدید شد.

وی افزود: به این منظور توصیه‌های لازم به پزشکان بهداشت و درمان نفت اهواز داده شد و موارد مشکوک روزانه در درمانگاه‌ها ثبت و به ما گزارش می‌شد که خوشبختانه تاکنون مورد خاصی پیش نیامد.

موسوی گفت: از ابتدای بحران سیل در خوزستان و به دلیل احتمال آبگرفتگی بیمارستان‌های سینا و رازی اهواز از طرف دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، بیمارستان نفت اهواز به‌عنوان معین این دو بیمارستان انتخاب و به این منظور ظرفیت‌ لازم در بیمارستان برای پذیرش بیماران آنها ایجاد شد.

کد خبر 288814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =