تولید داخل و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز؛ محور اصلی نمایشگاه نفت

محور اصلی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی همانند سال گذشته، موضوعاتی از جنس تولید داخل و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید پاک‌سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب، اظهار داشت: طبیعتاً در دستیابی به موضوعاتی از این دست، تولید ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری‌های موردنیاز مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران نقشی محوری و بسیار مهم دارد  و به همین دلیل، این مدیریت برنامه‌های منسجمی  را برای تحقق اهداف ساخت داخل و بومی‌سازی در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی ادامه داد: طبیعتاً این فعالیت‌ها از ابتدا با خلق ایده انجام فعالیت‌های پژوهشی، فعالیت‌هایی از جنس فناوری، بومی‌سازی، تجاری‌سازی و درنهایت ورود محصولات و کالاهای داخلی به بازار عینیت پیدا می‌کند.

پاک‌سرشت با بیان اینکه بر این اساس، در مجموعه مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، ما از ابتدا تا انتها سعی در به ثمر رساندن اهداف ساخت داخل و بومی‌سازی داریم، تصریح کرد: در این مسیر، البته با موضوعات کاری متنوعی مواجهه هستیم، ضمن آنکه خوشبختانه با توجه به رشد بسیار خوبی که در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور صورت گرفته و توسعه شرکت‌هایی که فعالیت‌هایشان متمرکز بر موضوعات دانش‌بنیان است، این حوزه از فعالیت‌های کاری شتاب بسیار خوبی پیدا کرده و ما از توانمندی‌های بسیار خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار شدیم.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: پیامد این فعالیت‌ها که اکنون به کمک حمایت بخش‌های حاکمیتی به نتیجه رسیده، نهایتاً منجر به ساخت همه نیازهای فناوری ما می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از اقدام‌هایی که طی یکی دو سال اخیر محور فعالیت‌های ما در حوزه پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته، توسعه فن بازار تخصصی در صنعت گاز است و در واقع محلی برای مبادله فناوری، عرضه و خرید آن.

به گفته پاک‌سرشت، برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما نیازمند ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای خلق این موضوع، بهره‌برداری و به ثمر رساندن آن هستیم و طبیعتاً برای اینکه بازار شکل بگیرد، ما هم نیاز به عرضه‌کننده داریم و هم متقاضی و خریدار.

وی در ادامه افزود: در خصوص موضوعات فناوری، متقاضیان اصلی در این حوزه بهره‌برداران یا همکاران ما در حوزه‌های عملیاتی هستند، زیرا آنها نیاز واقعی را برای این صنعت می‌دانند، نیازی از جنس محصولات فناورانه و عرضه‌کننده این خدمات هم قطع به یقین، عمدتاً شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی هستند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای پیوند بین این دو موضوع و برای شکل‌گیری عرضه و تقاضا، ما مترصد ایجاد یک فرایند کاری مشخص با کمک المان‌های دیگری هستیم، گفت: بنابراین مثل بسیاری از بازارهای دیگر، نیاز به یک نماینده و یا کارگزاری داریم که عرضه‌کننده را به متقاضی متصل کند و به همین دلیل در این راستا یک مجموعه کارگزار فن بازار در صنعت گاز شکل‌گرفته که طبیعتاً برای به هم رسانی و پیوند دادن نیازها و  تقاضاهای محصولات فناورانه، به ما کمک می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، توضیح داد: در سال ۹۷ فعالیت‌هایی که در حوزه فن بازار تخصصی صنعت گاز شکل گرفت و نیز با برقراری رویدادهای فناورانه از قبیل تورهای فناوری، برگزاری استارتاپ دموها، استارتاپ پیوندها و اقداماتی از این قبیل، تعدادی از موضوعات مورد نیاز در حوزه صنعت گاز به‌عنوان اولویت‌های کاری تعریف و به شرکت‌های دانش‌بنیان تحویل شد و نتیجه این اقدام‌ها، رسیدن به محصولات مورد نیاز همکاران در مجموعه پالایشگاهی و انتقال گاز بوده؛ هرچند این، تازه ابتدای کار است.

به گفته پاک‌سرشت، ما نیازمند توسعه این فرآیندها هستیم و این نمایشگاه برای به‌روزرسانی و معرفی چنین فعالیت‌هایی است. در واقع، نمایشگاه محل بسیار مناسبی است برای آگاهی پیدا کردن از توانایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، شناسایی نیازها و اولویت‌های مجموعه‌های متقاضی برای محصولات فناورانه و طبیعتا برقراری پیوند و ارتباط بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه محل مناسبی برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد تا بتواند موضوعاتی از این جنس را به بازار مصرف نزدیک‌تر کند و طرح اقتصاد فناورانه یا اقتصاد دانش‌بنیان را تداوم بخشد.

کد خبر 288825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =