میزگرد تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی در رونق تولید برگزار شد

میزگرد تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در رونق تولید در دومین روز از برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امروز (پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در میزگرد تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی در رونق تولید گفت: در شرایطی صحبت از رونق تولید است که در بازار ما هم کالا و هم خدمات خارجی وجود دارد.

وی ادامه داد: وجه اصلی رونق تولید، افزایش کیفیت و قیمت تولید است و در شرایطی که بحث رقابت در بازار داخلی مطرح است شرکت ایرانی باید بتواند از نظر کیفیت و قیمت با کالای مشابه خارجی رقابت کند.

توفیقی افزود: در این زمینه نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قابل توجه است، زیرا مهم‌ترین عامل کلیدی بهبود کیفیت و کاهش قیمت، دانش است. بنابراین اگر بپذیریم تزریق دانش و فناوری به فرآیندهای تولید کمک کند نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که عرضه‌کننده دانش و فناوری هستند قابل توجه خواهد بود.

در ادامه مهدی احمدخان‌بیگی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت اظهار کرد: عوامل متعددی در رونق تولید نقش دارند که مهم‌ترین آن بنگاه‌های اقتصادی است که باید شکل بگیرند تا رونق تولید اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در ابتدای راه باید مشکلات و گلوگاه‌های پیش‌روی تولید شناسایی و رفع شود، گفت: تنظیم و متناسب‌سازی ظرفیت دانشگاه‌ها، تبیین نقش ذی‌نفعان، مدیریت سبد پژوهشی و فناورانه و ایجاد زمینه مناسب برای تجاری‌سازی از جمله مشکلات و چالش‌های پیش روی تولید کشور است.

احمدخان‌بیگی ادامه داد: در وزارت نفت ۱۲ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها در بخش پایین‌دستی و ۹ قرارداد پژوهشی در بخش بالادستی صنعت نفت منعقد شده است که در قراردادهای بالادستی ۹ میدان نفتی در نظر گرفته شده است که دانشگاه‌ها با رویکرد فناورانه در بخش بالادستی و پایین‌دستی می‌توانند مشکلات را مرتفع کنند.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در ادامه از امضای قراردادهای جدیدی که در حوزه اکتشاف خبر داد و افزود: قراردادهای بالادستی در حیطه میدان محور و قراردادهای پایین‌دستی در زمینه موضوع محور مطرح شده است، اما در قراردادهای جدید اکتشاف، هر دو زمینه هم میدانی و هم موضوع مدنظر قرار گرفته است که در این زمینه دانشگاه باید به یک فناوری خاص دست یافته و مشکلات و چالش‌های صنعت نفت را به صورت عملیاتی ببیند.

کد خبر 288843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =