تزریق ژل‌های پلیمری به چاه‌های نفتی برای جلوگیری از آب‌دهی

قرارداد کنترل آب تولیدی به روش تزریق ژل پلیمری در چاه‌های نفتی میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران به امضا رسید تا برای نخستین بار شاهد استفاده از این فناوری در صنعت نفت کشورمان باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت صبح امروز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه آیین امضای قرارداد کنترل آب تولیدی به روش تزریق ژل پلیمری در چاه‌های نفتی، با بیان اینکه یکی از مشکلات در بخش بهره‌برداری چاه‌های نفتی آب‌دهی بیش از حد در چاه‌ها است، گفت: با کاهش آبدهی در چاه‌ها می‌توان مدیریت بهره‌برداری بهینه‌تری در صنعت نفت انجام داد.

وی شرکت فلات قاره ایران را یکی از شرکای راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت دانست و گفت: امیدواریم با کاهش زمان و افزایش کیفیت کار بتوانیم اعتماد این شرکت بالادستی را بیش از پیش جلب کنیم.

بر اساس این گزارش، حمید بورد، مدیرعامل شرکت فلات قاره ایران در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تزریق ژل‌های پلیمیری در چاه‌های نفتی برای کنترل آبدهی آنها برای نخستین بار در کشور قرار است اجرایی شود، گفت: سرمایه‌گذاری در پژوهش و فناوری‌های جدید به هر میزان که باشد به اعتقاد بنده کم است، زیرا ما با یک درصد افزایش ضریب بازیافت از مخازن کشور می‌توانیم ثروت بزرگی را نصیب مردم خود کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات آزمایشگاهی و اولیه کنترل آب تولیدی به روش تزریق ژل پلیمری در چاه‌های نفتی به اتمام رسیده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یکی از چاه‌های میدان نفتی دورود در منطقه عملیاتی خارک قرار است به این موضوع اختصاص داده شود.

مدیر عامل شرکت فلات قاره ایران گفت: هم اکنون در بعضی از چاه‌های نفتی در خلیج فارس تا ۹۰ درصد دبی چاه، آبدهی وجود دارد که این هم هزینه و مشکلات زیادی را برای ما به همراه دارد.

توفیقی افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان پروژه پژوهشی در شرکت نفت فلات قاره ایران در حال بررسی است که به‌زودی سه پروژه نهایی و قرارداد آن امضا خواهد شد.

کد خبر 288881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =