نگهداری و تعمیرات ماشین‌های دوار به شرکت‌های صاحب صلاحیت واگذار می‌شود

نشست سیاست‌های توسعه کارگاه‌های تعمیراتی و پشتیبانی در مناطق عملیاتی و ویژه اقتصادی  در حاشیه دومین روز از برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل سالن مروارید برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا اصل‌عربی، مدیرکل نگهداری و تعمیرات وزارت نفت روز پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «سیاست‌های توسعه کارگاه‌های تعمیراتی و پشتیبانی مناطق عملیاتی»، گفت: همان‌طور که می‌دانید طرح‌های توسعه‌ای ما در حال تکمیل شدن است، از این رو بیشتر طرح‌های بهره‌برداری و نگهداشت خواهیم داشت.

وی افزود: امسال سال بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات نفت با رویکرد واگذاری حداکثری به بخش خصوصی است، ‌بنابراین در این زمینه وزیر نفت شیوه‌نامه‌ای را به مجموعه‌ها ابلاغ کرده‌اند، بر اساس آن قرار شده است تا تعمیرات ماشین‌های دوار صنعت نفت را به شرکت‌های صاحب صلاحیت واگذار کنیم، از این رو بهتر است برای آغاز، تعمیرات اساسی و واگذاری بهره‌برداری و نگهداری همزمان انجام شود.

در همین حال، فرخ علیخانی، معاون امور تولید شرکت ملی نفت با اشاره به ضرورت وجودی مراکز پشتیبانی و تعمیراتی در مناطق عملیاتی گفت: بر اساس شیوه‌نامه وزیر نفت در حوزه تعمیرات، آماری از همه ماشین‌آلات دوار در شرکت‌های تابعه شرکت نفت گرفتیم. این آمار وضع تعهدها، کالا و شرکت‌هایی را که این تعمیرات را به‌عهده می‌گیرند مشخص کرد.

وی افزود: تولیدات همه برندها را در پمپ‌ها و کمپرسورها، مشخص کرده‌ایم، ‌ضمن آنکه توزیع فراوانی داخل توربین‌های مختلف و دیزل ژنراتورها و نقش آن در تولید نفت و گاز نیز مشخص شده است.

تدوین چارچوبی مدون برای شرکت‌های خصوصی

امید شهیدی‌نیا، ‌مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در این نشست گفت: از چند سال گذشته بحث برون‌سپاری در حوزه تعمیرات و بازرسی انجام شده است، البته پیش از بحث خصوصی‌سازی شرکت‌هایی این خدمات را ارائه می‌دادند.

وی افزود: زمانی که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی طراحی می‌شد، بخش‌هایی را در واحد تولیدی طراحی کرده‌ایم که وظیفه آنها ارائه خدمات زیرساختی و فنی بود و اکنون ۴۰ کارگاه کوچک داریم که تعمیرات تخصصی فنی انجام می‌دهند، اما به مرور با بحث خصوصی‌سازی، شرکت‌ها از چارچوبی که داشتیم خارج شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاکید کرد: به نظر من وزارت نفت باید در حوزه حاکمیتی خود برنامه‌ریزی کند، ضمن آنکه چارچوب مدونی برای شرکت‌های خصوصی در نظر گرفته شود تا هم از نظر فنی قوی‌تر شوند و هم بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند. بهتر است در این شرکت‌ها یک بدنه خصوصی در نظر گرفته شود تا بتوانیم از طریق برون‌سپاری بدنه آنها را قوی‌تر کنیم.

استفاده ۷۰ درصدی از توان داخلی

پیروز موسوی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی نیز در این نشست گفت: رونق تولید در فعالیت‌ها به تولید مطلوب می‌انجامد، از این رو بحث تعمیرات و پشتیبانی بسیار مهم است.

وی افزود: رویکرد ما در تعمیرات نیز متفاوت است و باید پشتیبانی لازم را از شرکت‌ها داشته باشیم که اساس کارشان تعمیراتی باشد. حضور این شرکت‌ها در مناطق عملیاتی و ویژه اقتصادی انرژی پارس ارزش افزوده و افزایش بهره‌وری و جلوگیری از خروج ارز را به همراه دارد. با این رویکرد می‌توانیم همواره استمرار و رونق تولید را داشته باشیم.

به گفته موسوی، سیاست‌های اخیر از حمایت صنایع داخلی سبب شد تا در یکی از فازهای گازی تازه افتتاح‌شده در منطقه پارس جنوبی حدود ۷۰ درصد از توان داخل کشور بهره بگیریم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ادامه داد: تعمیرات دیزل‌ژنراتورها و تعمیرات برج‌های شناور و گوی‌های شناور بسیار مهم است، اما متاسفانه شرکت صاحب صلاحیت در این زمینه نداریم، ما این آمادگی را داریم که در قطب انرژی کشور مزایا و ویژگی‌های را که داریم، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

کد خبر 288860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =