افزایش ۴۶ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: با افتتاح ۱۸ طرح پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با ۴۶ درصد افزایش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش پتروشیمی در نشست خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعت کارآمد، راهبردی و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است، گفت: این صنعت امروز در بخش درآمدزایی برای کشور اهمیت فراوانی دارد.  

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بنگاه اقتصادی نیست، افزود: این صنعت امروز به عنوان یک نظام اقتصادی به‌شمار می‌رود و با توجه به نقش مهمش در درآمدهای ارزی کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به وضع کلان صنعت پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: در یک نگاه کلان ما در صنعت پتروشیمی حدود ۲۵.۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت و گاز و پروژه‌های ان‌جی‌ال دریافت می‌کنیم که از این میزان خوراک، خوراک‌های گازی را دوسوم و یک‌سوم را نیز خوراک‌های مایع تشکیل می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه دو هاب عملیاتی در صنعت پتروشیمی وجود دارد، عنوان کرد: هاب نخست در منطقه ماهشهر و هاب دوم نیز در منطقه عسلویه قرار دارد و بخش سوم تولیدات ما را نیز مجتمع‌های دیگر تشکیل می‌دهد، همچنین در هاب عسلویه ۱۶ مجتمع تولیدی پتروشیمی وجود دارد و در هاب ماهشهر نیز ۲۰ مجتمع ایجاد شده است و در دیگر مناطق کشور نیز ۱۹ مجتمع تولیدی وجود دارد که در مجموع ۵۵ مجتمع را تشکیل داده است و ۲۵.۳ میلیون تن خوراک را نیز دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: حجم کل محصولات تولیدی پتروشیمی ما حدود ۵۵ میلیون تن است که بخشی از این محصول به شکل داخلی مصرف می‌شود و بخش قابل‌فروش این محصولات ۳۱ میلیون تن محصول در سه حوزه پلیمری، شیمیایی و غیر شیمیایی است.

تولید ۱۸ گروه محصول در صنعت پتروشیمی

محمدی تصریح کرد: ما در پتروشیمی ۱۸ گروه محصول پلیمری تولید می‌کنیم که حدود ۳۰۰ گرید محصول پلیمری و ۴۴ تن محصول شیمیایی در این صنعت تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی قابل فروش داریم، گفت: از این ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی ۲۲.۵ میلیون تن آن را به مقاصد و کشورهای مختلف صادر و ۸.۵ میلیون تن آن را نیز در داخل کشور عرضه می‌کنیم که ۴.۷ میلیون تن آن در بورس عرضه می‌شود.

محمدی به موضع ارزآوری صنعت پتروشیمی اشاره و عنوان کرد: از فروش ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی ۱۷.۱ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم که  از این میزان ۱۲.۱ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات بوده و ۵ میلیارد دلار نیز ارزش محصولاتی است که در داخل کشور و در بورس عرضه می‌شود.

وی به موضوع اشتغال‌زایی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: اکنون در مجموعه‌ها و مجتمع‌ها و طرح‌های در حال اجرا  ۶۷ هزار نیروی انسانی به‌صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند و ۴۱ هزار نفر نیز در پروژه‌های ما  فعالیت می‌کنند.

 ۳۰ مقصد صادراتی برای محصولات پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی ۳۰ مقصد صادراتی اعم از اروپا، آسیا و کشورهای مختلف دارد و چند صد مشتری نیز در نقاط مختلف دنیا و با تنوع‌های بسیار برای محصولات این صنعت هستند.

محمدی تصریح کرد: در سال ۹۸ کارخانه تولید کاتالیست پلی‌اتیلن سبک در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد و فردا نیز قصد داریم در همین نمایشگاه قرارداد تولید کاتالیست متانول را با پتروشیمی سبلان امضا می‌کنیم. ما در بخش تولید متانول در سال ۱۴۰۴، به ۱۲ برند تولید متانول خواهیم رسید.

وی به مصرف آب در صنعت پتروشیمی اشاره و عنوان کرد: در نظر داریم توسعه این صنعت را در کنار دریاها گسترش دهیم که یکی از آنها توسعه صنعت پتروشیمی در نواحی ساحلی دریای خزر است که این موضوع نیز در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: توسعه صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال‌های پیش‌روست و کارهای منسجمی نیز در صنایع تکمیلی و پایین‌دستی انجام شده است.

محمدی با بیان اینکه سه طرح در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در سال رونق تولید با پیگیری‌هایی که انجام خواهیم داد امیدواریم این طرح‌ها هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.  در سال ۹۹ نیز ۱۵ طرح اجرایی خواهیم داشت که جهشی قابل توجه در صنعت پتروشیمی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به طرح‌هایی که در این سال‌ها آغاز شده و در حال اجرا هستند، گفت: با فرض اینکه هیچ طرح جدید دیگری آغاز نشود تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۲۱ میلیون تن می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته شده مرحله پس از تحریم نفت، تحریم صنعت پتروشیمی خواهد بود، برای این اتفاق چه پیش بینی‌هایی صورت گرفته است، گفت: از نظر ما پتروشیمی صنعتی تحریم‌پذیر نیست و تاب‌آوری بالایی دارد، اما باید خودمان را برای هر اتفاق و شرایطی آماده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: فروش محصولات پتروشیمی در مقابل فروش نفت شرایط متفاوتی دارد و به عنوان نمونه همچون نفت مبادی مشخص صادراتی و نفتکش‌های عظیم قابل ردیابی ندارد.

محمدی تصریح کرد: پتروشیمی حداقل ۳۵۰ نوع محصول با صدها خریدار به ده‌ها مقصد صادراتی دارد و به همین دلیل انعطاف‌پذیری‌اش بالاست. به عبارتی صنعت پتروشیمی شرایط مختلفی در حمل زمینی و دریایی دارد و تنوع محصول و مشتری نمی‌گذارد این صنعت تحریم‌پذیر باشد.

وی افزود: در عین حال با همکاری هلدینگ‌های صادراتی کارگروه تحریم را تشکیل داده‌ایم و از هفته آینده نشست‌های این کارگروه برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های قضایی در خصوص واگذاری بعضی از پتروشیمی‌ها از جمله پتروشیمی کرمانشاه هم گفت: این روند توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده و ما هم مانند همه مردم درباره حواشی این اتفاق‌ها اخباری را می‌شنویم و قاعدتا مسئولان این سازمان باید درباره این موضوع پاسخگو باشند.

حرکت به سمت تهیه نقشه ‌راه و سکانداری در صنعت پتروشیمی

محمدی با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به سمت تهیه نقشه راه برای صنعت پتروشیمی و سکانداری آن پیش رود، گفت: در سال‌های گذشته واگذاری‌ها به‌صورت درستی انجام شد، اما روش آن اشکال‌هایی داشت و ما هم به این روند انتقاد داشتیم.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌دنبال برنامه‌های بلندمدت و نقشه راه باشد و از برنامه‌های محلی و کوتاه دور شویم، این برنامه‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت سودی برای سرمایه‌گذار داشته باشد، اما ما ترجیح می‌دهیم سرمایه‌گذار را در مسیر طرح‌های بلندمدت و نقشه راه کلان قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره تأخیر در برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، گفت: در این باره هیچ نگرانی وجود ندارد و به‌طور حتم برگزاری و حضور در این نمایشگاه را دنبال می‌کنیم.

محمدی در مورد طرح های تک محصولی صنعت پتروشیمی گفت: بحث تک محصولی طرح‌ها مشکلی است که به آن نقد داریم و در سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۵ میلیون تن متانول خواهیم داشت که ظرف ۵ سال آینده بسیاری از کشورهای جهان نیز صادر کننده متانول خواهند بود اما بنگاههای اقتصادی به‌صورت موضعی نگاه می کنند بر همین اساس با نقشه راه صنعت را به سمت تولید محصولات متنوع با تناژ پایین مانند پتروشیمی شازند هدایت کنیم. و طرح های پترو پالایشی که وزیر نیز به آن اصرار دارد در حال کار هستیم. 

وی ادامه داد: ما به دنبال انتقال فناوری باید باشیم و افزون بر دانش فنی تولید کاتالیست باید به دنبال دانش فنی فرآیند خاص باشیم و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در طرح MTP به عنوان ریسک پذیر سرمایه‌گذاری حضور خواهد داشت زیرا پلی پروپیلنی که از متانول تهیه می شود به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی در تولید اشتغال بسیار راهگشاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام این خبر که توسعه پتروشیمی در خزر را دنبال می‌کنیم، افزود: مطالعاتی را برای تامین خوراک این واحدها با خط لوله سراسری گاز طبیعی و یا انتقال نفتا از مسیر خطوط پالایشگاهی در حال انجام داریم.

وی درباره انتخاب زمین طرح توسعه صنعت پتروشیمی در ماهشهر نیز گفت: هم‌اکنون ۶ گزینه زمین در منطقه ماهشهر وجود دارد و پس از بررسی به دو گزینه رسیدیم که تا پایان خردادماه جمع‌بندی شده و منطقه نهایی در طرح توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اعلام خواهد شد.

کد خبر 288882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =