شرکت‎های E&P ایرانی در قالب کنسرسیوم میدان‌های نفت و گاز را توسعه دهند

در نشست بررسی استراتژی‌های نوین برای کسب‌وکار شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، بر فعالیت این شرکت‎ها در قالب کنسرسیوم به منظور ایفای نقشی موثر و فعال در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار شانا، در نشست بررسی استراتژی‌های نوین برای کسب‌وکار شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی که امروز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، در سالن مروارید نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، نمایندگان شرکت‌های E&P به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند.

امید شاکری، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در این نشست، با اشاره به پایان مدت گواهینامه سه ساله شرکت‌های صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب E&P در خردادماه امسال، گفت: بررسی‌ها برای ارزیابی مجدد این شرکت‌ها از اواخر سال گذشته آغاز شد؛ برآوردها و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد اگر میخواستیم حداقل معیارها و انتظارات را کمی نسبت به زمان صدور گواهی افزایش دهیم، قاعدتا تعدادی از شرکت‌ها از این فهرست حذف می‌شدند.

شاکری افزود: با وجود این، با نظر مثبت وزیر نفت، مقرر شد با توجه به شرایط تحریمی کنونی کشور، گواهی همه ١٧ شرکت به مدت یک سال یعنی تا خردادماه سال تمدید شود تا امکان بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت و توان داخلی کشور فراهم باشد.

دغدغه اصلی ما تامین مالی پروژه‌هاست

در ادامه این نشست، رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: از مجموع حدود ١١٠ تفاهم‌نامه مطالعاتی میدان‌های نفت و گاز که پس از برجام امضا شد، ٩٠ درصد نتایج مطالعاتی به شرکت ملی نفت ایران ارائه و تاکنون چهار قرارداد در قالب IPC برای هشت میدان نفتی و گازی امضا شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، برنامه امضای چند قرارداد توسعه‌ای را با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: توان تامین مالی، مدیریت پروژه، مهندسی مخزن و توان تولید و بهره‌برداری، معیارهای نفت در واگذاری میدان‌ها به شرکت‌های E&P است، اما مهم‌ترین دغدغه ما تامین منابع مالی است. بهترین تیم کاری نیز بدون توان تامین مالی نمی‌تواند در شرایط کنونی راهگشا باشد.

دهقان با بیان اینکه وزیر نفت در نخستین روز کاری سال جدید تاکید کرد که امسال باید تمام میدان‌های مشترک کشور تعیین تکلیف شوند، عنوان کرد: از سال گذشته با اتکا به نتایج مطالعات حاصل از تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با شرکت‌های ایرانی، برنامه‌ریزی برای واگذاری توسعه تعدادی از میدان‌ها به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی قوت گرفت و این رویکرد با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است تا بتوانند هم در تامین مالی و هم اجرای پروژهها عملکرد بهتری داشته باشند.

پیشنهاد تاسیس صندوق بیمه شرکت‌های E&P ایرانی

مهدی میرمعزی به عنوان رئیس مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در ادامه این نشست به بیان چالش‌های اصلی گریبانگیر این شرکت‌ها پرداخت و گفت: بوروکراسی موجود و نیاز به عبور از مراحل متعدد که تنفیذ و اجرایی شدن قراردادها را زمان‌بر می‌کند، یکی از چالش‌های اصلی ماست و برخی از این مراحل خارج از بدنه وزارت نفت است.

وی نبود سازوکارهای تامین مالی داخلی متناسب با قراردادها را چالش دیگر در این حوزه خواند و با بیان اینکه بانک‌ها با در نظر گرفتن ریسک قراردادهای بالادستی، از ارائه تسهیلات خودداری می‌کنند، ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی صندوق بیمه برای شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی می‌تواند در تضمین ریسک و ترغیب بانک‌ها و موسسات مالی موثر باشد.

میرمعزی گفت: تقاضای ما این است که شرکت ملی نفت ایران، میدان‌های کوچک و متوسط را که توسعه آنها به سرمایه کلان و فناوری پیشرفته‌ای نیاز ندارد، به شرکت‌های E&P بسپارد و این شرکت‌ها نیز می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم، در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور ورود کنند.

تا شرکت‌های خصوصی بزرگ نشوند، کشور بزرگ نمی‌شود

این موضوع از سوی نمایندگان دیگر شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی نیز مورد اشاره قرار گرفت و آنها در این نشست تاکید  کردند که با توجه به ابعاد کلان قراردادهای بالادستی که ناگزیر سبب شده تصمیم‌گیری‌ها و فرایندهای کاری به مجموعه وزارت نفت محدود نباشد، لازم است پشتیبانی از فعالیت شرکت‌های ایرانی و پیشبرد اهداف توسعه‌ای با همراهی دیگر نهادها دنبال شود.   

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نیز که در این نشست حضور داشت، با شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان شرکت‌ها، برای برگزاری جلساتی با حضور رئیس مجلس و در صورت نیاز مقامات دیگری کشور قول مساعد داد و تاکید کرد: از شرکت‌های E&P  ایرانی می‌خواهم با تشکیل کنسرسیوم، مسیر را برای ورودشان به قراردادهای توسعه‌ای نفت و گاز هموار کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم یعنی جهش تامین مالی، جهش دانش فنی و کاهش ریسک‌پذیری، ادامه داد: تا شرکت‌های خصوصی بزرگ نشوند، کشور بزرگ نخواهد شد.

ابوترابی فرد، مشکل اصلی صنعت نفت را مدیریت پروژه خواند و تاکید کرد: باید شرکت‌های ایرانی در این زمینه نیز توانمند شوند و ارتقا یابند.

وی با اشاره به برگزاری منظم نشست‌های شرکت‌های E&P ایرانی، از این رویکرد صنعت نفت که بیانگر حاکمیت فرهنگ مباحثه، گفت‌وگو و کار جمعی در این صنعت است قدردانی کرد.

کد خبر 288924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =