کاتالیست‌های راهبردی صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ بومی می‌شود

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از داخلی‌سازی همه کاتالیست‌های راهبردی و پرمصرف صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی پژوهان امروز (شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه) در آیین امضای نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول درروز پایانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی حدود ۱۰ سال است که روی فرآیند و کاتالیست متانول مطالعه و فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه با گذراندن مراحل مطالعاتی، آزمایشگاهی، پایلوت و دمو موفق به کسب دانش فنی کاتالیست تولید متانول شدیم، افزود: در این راه حلقه فناوری آن را تکمیل و به اندازه قابل قبول محصول را تولید کردیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: این محصول تأیید دو شرکت بین‌المللی شناخته شده را دریافت کرده و کیفیت آن تضمین شده است.

پژوهان با اشاره به مذاکره با شرکت‌های پتروشیمی مختلف برای استفاده از این کاتالیست، گفت: شرکت پتروشیمی سبلان این اعتماد را به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کرد و منجر به امضای این قرارداد شد.

وی با بیان اینکه حجم بالایی متانول در آینده نزدیک در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: از سال ۱۴۰۴ به بعد، مصرف این کاتالیست نزدیک ۱۲۰۰ تن در سال خواهد رسید. هر پلنت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن کاتالیست مصرف می‌کند که ارزش اقتصادی این کاتالیست حدود ۵ میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه کاتالیست تولیدشده در این شرکت قابلیت رقابت با کاتالیست‌های درجه یک اروپایی را دارد، گفت: امیدواریم با تأمین و تولید کاتالیست بومی تولید متانول در آینده شاهد واردات این کاتالیست نباشیم.

پژوهان به برنامه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مورد سایر کاتالیست‌ها اشاره و اظهار کرد: این شرکت همه کاتالیست‌ها راهبردی و پرمصرف صنعت پتروشیمی را که بیشتر هم انحصاری هستند تا پایان سال ۹۹ داخلی‌سازی و امسال نیز حداقل پنج کاتالیست را تولید صنعتی خواهد کرد، همچنین برای سال ۹۹ هم برنامه مفصلی داریم.

وی همچنین در پاسخ به شانا ارزش این محصول را پنج میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تعهد این پروژه حدود س۳۰۰ تن برای این بچ کاتالیست پیش بینی شده است که در مدت ۷ ماه باید تامین شود.

پتروشیمی سبلان امسال به بهره‌برداری کامل می‌رسد

در همین حال، محمد زالی، مدیرعامل مجتمع پتروشیمی سبلان در این مراسم با اعلام اینکه این واحد برای یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول در سال پیش بینی شده و امسال به بهره‌برداری کامل می رسد، گفت: امیدواریم این همکاری کمک بزرگی به اقتصاد مقاوتی و بومی سازی این کاتالیست مهم در کشور باشد.  

وی با اشاره به بررسی‌های کارشناسی این کاتالیست، تصریح کرد: پس از آزمایش‌های دوباره اطمینان پیدا کردیم که این کاتالیست می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات اروپایی باشد؛ خوشحال هستیم که با این همکاری زمینه تولید و معرفی این کاتالیست به بازار داخلی و خارجی فراهم می‌شود و می‌توانیم ضمن ایجاد اشتغال، از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم. 

نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی سبلان امروز با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت امضا شد.

کد خبر 288968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =