۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر: 289117
افزایش سهم تولید نفت با استفاده از فناوری ژل پلیمری

پروژه کنترل آب تولیدی به روش تزریق ژل پلیمری در چاه‌های نفت با هدف کنترل تولید سیالات ناخواسته، سهم تولید نفت را افزایش و تولید آب را کاهش خواهد داد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، تورج بهروز، رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت درباره پروژه کنترل آب تولیدی به روش تزریق ژل پلیمری توضیح داد: با توجه به اینکه در همه مخازن نفتی آب وجود دارد و پس از مدتی آب این مخازن افزایش پیدا می‌کند، از این رو سهم تولید نفت در چاه‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات، روش‌های متعددی را باید بکار بست.

وی با بیان اینکه این پروژه دارای دو فاز اصلی طراحی و اجرای عملیات است، ادامه داد: در فاز طراحی عملیات ابتدا غربالگری چاه‌های مختلف در بخش نخست فاز یک این پروژه بررسی شد و پژوهشگاه صنعت نفت در بخش دوم فاز یک تست‌های آزمایشگاهی دینامیک و استاتیک را در دستور کار خود قرار داد.

بهروز در ادامه به بخش سوم فاز یک این پروژه اشاره کرد و افزود: مدل‌سازی و شبیه‌سازی متناسب با چاه‌ها با فرمولاسیون خاص خود و همچنین طراحی عملیات از دیگر بخش‌های فاز یک این پروژه محسوب می‌شود، از این رو پژوهشگاه صنعت نفت در تلاش است با انجام صحیح فاز یک، طراحی عملیات این پروژه را با موفقیت به پایان برساند تا با شروع فاز دوم اجرای عملیات تولید بهینه و بهره‌برداری از مخازن مختلف میدان‌های هیدروکربنی، کمک شایانی به بهبود تولید از مخازن هیدروکربوری کند.

وی  این پروژه را پروژه‌ای فراپژوهشکده‌ای دانست و گفت: پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان‌ها با همکاری و استفاده از توانمندی دیگر پژوهشکده‌های پردیس بالادستی مانند پژوهشکده مهندسی نفت در حال پیگیری این پروژه است، همچنین امیدواریم از تجربیات سایر پردیس‌های پژوهشگاه صنعت نفت نیز در انجام این پروژه استفاده کنیم.

کد خبر 289117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =