سامانه بومی‌سازی شده بالابری دستگاه حفاری دریایی راه‌اندازی شد

سامانه بومی‌سازی شده بالابری دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس در آب‌های ساحلی خارک راه‌اندازی و در مدار عملیات قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سامانه بومی‌سازی‌شده بالابری (JACKING) دستگاه حفاری دریایی روز سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت‌ماه) پس از بررسی‌های فنی و مهندسی و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات داخلی برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی شد.

سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در آیین بهره‌برداری از این دستاورد گفت: راه‌اندازی سامانه بومی‌سازی‌شده بالابری دستگاه حفاری دریایی به منظور خودکفایی، خوداتکایی، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی داخلی است که  نشان می‌دهد هیچ محدودیتی نمی‌تواند روند توسعه صنعت نفت در ایران را متوقف کند.

وی با تاکید بر اینکه انجام کارها باید بر مبنای برنامه‌ریزی مهندسی، نگاه بنگاهداری، توجه ویژه به مقوله درآمدزایی و دقت عمل در کنترل هزینه‌ها باشد، افزود: بر اساس محاسبات انجام‌شده، بازسازی دستگاه حفاری شهید مدرس از سوی شرکت‌ها و پیمانکاران‌ خارجی ۲ میلیون یورو هزینه داشت که با استفاده از توان داخلی سازمان و ۱۵ میلیارد ریال هزینه، از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

موسوی با اشاره به بازسازی و راه‌اندازی دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس و آمادگی این دکل برای به کارگیری در یکی از میدان‌های نفتی در گستره عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران، گفت: همچنین دستگاه حفاری شهید رجایی که هم‌اکنون در موقعیت پارس جنوبی استقرار دارد نیز برای بازسازی و تعمیرات اساسی (اورهال) به یکی از یاردهای تعمیراتی انتقال داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: حفارمردان این شرکت در عملیات دریا تاکنون حفر ۳۹۸ حلقه چاه نفت‌وگاز به متراژ بیش از ۶۵۶ هزار و ۶۰۰ متر را در کارنامه دارند که از این تعداد هفت حلقه اکتشافی، ۱۶۵ حلقه توسعه‌ای، یک حلقه توصیفی و ۲۲۵ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

وی اظهار کرد: مدیریت عملیات حفاری در دریای ملی حفاری همسو با اجرای پروژه‌های مربوط به شرکت فلات قاره در میدان‌های نفتی درود، فروزان، سیری و سکوی نفتی ابوذر، حداقل در ۶ فاز پارس جنوبی تعداد ۸۵ حلقه چاه گازی حفاری و تکمیل کرده که هم‌اکنون از سوی شرکت نفت‌وگاز پارس در مدار تولید قرار دارند.

موسوی گفت: در بررسی شاخص‌های آماری عملکرد شرکت در بخش دریا،  ۱۴۴ حلقه چاه شامل ۶۰ حلقه توسعه‌ای و ۸۴ حلقه تعمیری تکمیلی به دستگاه حفاری شهید مدرس اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس یک سال به دلیل نبود کارایی این سیستم زمین‌گیر شده بود که در مدت سه ماه طراحی، ساخت و تامین قطعات و تجهیزات لازم محقق و در مدت دو ماه کارهای اجرایی و نصب آن انجام و پس از آزمایش‌های میدانی راه‌اندازی شد.

در طراحی و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات که براساس استاندارد کار در صنعت حفاری صورت پذیرفت، سیستم‌های خنک‌کننده، فرمان کنترل و قدرت، ارتقای کیفی و نوسازی و بازسازی جک‌های اصلی و تعویض اتصالات با کمترین هزینه و بدون بهره‌گیری از پیمانکاران خارجی و داخلی با موفقیت کامل اجرا شد.

به گفته کارشناسان، در طراحی سیستم قدیم، دستگاه با ۶ پمپ هیدرولیک (پاور پک) کار می‌کرد که در طراحی جدید به نحوی برنامه‌ریزی شده که عملیات بالابری (جکینگ) با به‌کارگیری یک پمپ برای هر پایه امکان‌پذیر است.

کد خبر 289279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =