ضریب بازیافت گاز در سکوی فاز ٤ پارس جنوبی افزایش یافت

به‌منظور افزایش ضریب بازیافت گاز و طول دوره تولید پایدار از سکوی فاز ٤ میدان گازی پارس‌جنوبی، عملیات مشبک‌کاری و تولیدی کردن لایه مخزنی K1 و اسیدکاری گسترده (Matrix Acidizing) در چاه‌های سکوی SPD5 پایان یافت.

به‌گزارش شانا به نقل از  شرکت نفت‌وگاز پارس، این عملیات با استقرار یک دستگاه دکل حفاری روی سکوی SPD5 به‌صورت همزمان با عملیات تولید (SIMOPS) انجام شد و طی آن مشبک‌کاری لایه K1 در ١١حلقه چاه و اسیدکاری گسترده در ٩ حلقه چاه در مجموع در مدت ١٠٨ روز پایان یافت.

در نتیجه این عملیات، ضمن تولیدی شدن لایه مخزنی K1 با انجام اسیدکاری گسترده، فشار جریانی سرچاهی به‌طور میانگین در هر چاه حدود ٣٣٠ پام در نرخ تولید ٨٠ میلیون فوت‌مکعب استاندارد در روز افزایش یافت که موید افزایش طول دوره تولید پایدار سکو به میزان دو سال در نرخ تولید یک میلیارد فوت‌مکعب استاندارد در روز است.

این عملیات از سوی مدیریت مهندسی نفت‌ و گاز پارس و با همکاری معاونت عملیات و پشتیبانی این شرکت، اواخر بهمن‌ماه پارسال آغاز شد و در نیمه خردادماه امسال با موفقیت پایان یافت.

شایان ذکر است که در انجام این عملیات، افزون بر استفاده از دستگاه حفاری و شناور اسیدکاری ملکی ایرانی، از توانمندی پیمانکاران داخلی برای تامین دیگر تجهیزات و خدمات جانبی مربوطه استفاده شد.

هم‌اکنون نیز عملیات تعمیر چاه شماره ٢ این سکو برای بهبود ظرفیت تولیدی آن در حال انجام است.

کد خبر 289465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =