ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور ۱۵ میلیون تن افزایش می‌یابد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه اجرای ۱۴ طرح پتروشیمی در فاز نخست توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان پیش‌بینی شده است، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود ۱۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (دوشنبه، ۲۰ خردادماه) در آیین امضای دومین تفاهم‌نامه همکاری توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان که با هدف ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های پتروشیمی این منطقه در دستور کار قرار گرفت، گفت: این اقدام می‌تواند شروعی برای یک حرکت بزرگ در توسعه استان هرمزگان باشد.

وی با اشاره به اینکه از ۵۵ مجتمع تولیدی صنعت پتروشیمی در کشور، ۱۶ مجتمع در منطقه عسلویه متمرکز و فعال است، افزود: ۳۰ طرح پتروشیمی در فاز ۲ عسلویه، کنگان و دیّر تعریف شده که ۱۷ طرح در حال پیشرفت و ۱۳ طرح در مرحله تأمین مالی و دانش فنی است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ادامه داد: با افتتاح این فازها خوراک قابل توجهی برای مجتمع‌های پتروشیمی تأمین می‌شود که این موضوع سبب توسعه هرچه بیشتر و سریع‌تر صنعت پتروشیمی خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو می‌تواند سبب پیشرفت صنعت پتروشیمی در منطقه پارسیان شود، اظهار کرد: زیرساخت‌های بسیار مناسبی در عسلویه فراهم است که به تناسب آن صنعت پتروشیمی هم می‌تواند در منطقه پارسیان گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ طرح پتروشیمی در فاز نخست برای منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: با ساخت این طرح‌ها حدود ۱۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد که حدود ۱۹ میلیارد دلار نیز حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح‌ها است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جدیت این شرکت در توسعه منطقه پارسیان تأکید کرد: امیدواریم با گسترش صنعت پتروشیمی، توسعه، رونق و اشتغال‌زایی را در این منطقه شاهد باشیم.

پیشرفت ۴۰ درصدی فاز نخست طرح توسعه منطقه پارسیان

خداداد غریب‌پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این آیین گفت: بیش از ۲ هزار هکتار زمین از منطقه پارسیان به طرح‌های صنعت پتروشیمی اختصاص داده شده که تاکنون در این زمینه دو موافقتنامه اصولی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه مقرر است زمینه فعالیت صنایع فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان فراهم شود، افزود: ۱۵ پست اسکله برای این منطقه پیش‌بینی شده که در فاز نخست، احداث چهار پست اسکله در حال انجام است.

به گفته رئیس هیئت عامل ایمیدرو، پیشرفت فاز نخست توسعه منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان ۴۰ درصد است.

غریب‌پور تأکید کرد: امیدواریم در سال رونق تولید، شاهد سرمایه‌گذاری لازم در منطقه پارسیان باشیم تا این منطقه نیز مانند منطقه عسلویه نقش خود را در تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

بهره‌برداری از فاز نخست بندر منطقه پارسیان در آینده‌ای نزدیک

فریدون همتی، استاندار هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: ظرفیت‌های بالایی برای توسعه کشور در این استان وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه پارسیان فراهم شده است، ادامه داد: فاز نخست بندر این منطقه در آینده‌ای نزدیک با حضور مقامات ارشد کشور آماده بهره‌برداری و افتتاح خواهد شد.

همتی با اشاره به اینکه همه شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه پارسیان مهیاست، تصریح کرد: ۲۰ میلیون مترمکعب سهمیه خوراک در این منطقه وجود دارد که قابلیت توسعه نیز دارد.

استاندار هرمزگان گفت: مذاکراتی نیز با صندوق توسعه ملی برای مشارکت و حمایت از متقاضیان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه پارسیان انجام شده است.

وی ظرفیت‌های محیطی، دسترسی به آب‌های بین‌المللی، نیروی کار و خوراک در دسترس را از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل جنوبی کشور برشمرد.

کد خبر 289505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =