تقاضای جهانی نفت می‎تواند بر آینده اوپک اثرگذار باشد

افزایش نیافتن تقاضای جهانی نفت می‌تواند آینده ناخوشایندتری را نسبت به پیش‎بینی‎های فعلی اوپک، برای این سازمان رقم بزند.

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی این هفته نخستین پیش‌بینی خود را درباره بازار نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر می‌کند. به احتمال زیاد آمارهای اصلی این گزارش نشان خواهد داد که اگر اوپک و متحدانش توافق جهانی کاهش تولید نفت را تمدید نکنند، ذخیره‌سازی نفت در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت.

بروز نشانه‌هایی از اینکه رشد تقاضا بسیار ضعیف‌تر از انتظارها خواهد بود نیز ممکن است تولیدکنندگان نفت را وادار کند کاهش تولید شدیدتری را اعمال کنند؛ این مسئله ممکن است به معنای پایان مشارکت اوپک و روسیه در تعیین سیاست‌های نفتی باشد.

هدف از توافق جهانی کاهش تولید نفت که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی منعقد شد، از میان بردن ذخیره‌سازی مازاد نفت و بازگرداندن توازن به عرضه و تقاضای نفت در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی بود، اما در میانه سال ۲۰۱۹ میلادی و با وجود رشد چشمگیر تقاضای جهانی نفت، این هدف هنوز محقق نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، تخمین خود را از رشد تقاضای نفت در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش داده و ممکن است با دستیابی به داده‌های بیشتر، بازنگری‌های بیشتری نیز در راه باشند. اگرچه این کاهش چندان شدید نیست، اقدام آژانس نگران‌کننده است؛ زیرا تنها آمار واقعی درباره مصرف به شمار می‌آید.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، هفته گذشته هشدار داد که استمرار جنگ تجاری آمریکا با کشورهای گوناگون ممکن است رشد تقاضای نفت را به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برساند که پایین‌ترین رشد تقاضا از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون است.

با توجه به موارد یادشده، تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک به احتمال زیاد در نشست آینده خود تصمیم خواهند گرفت سیاست کنونی کاهش تولید نفت را ادامه دهند.

البته لازم است اصلاحاتی در این سیاست انجام شود زیرا برخی کشورها از جمله قزاقستان، خواهان امکان افزایش تولید نفت خود هستند و برخی شرکت‌های روس هم برای رفع برخی محدودیت‌ها تلاش می‌کنند. با این همه تصمیم نهایی درباره تولید نفت روسیه، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور است.

با این همه، تنها تمدید توافق کنونی ممکن است کافی نباشد. اوپک و متحدانش ذخیره‌سازی نفت را به‌عنوان معیار موفقیت خود در نظر گرفته‌اند و به جای آمار ذخیره‌سازی جهانی که تا حدی مبهم است، آمار ذخیره‌سازی نفت در آمریکا  را معیار قرار می‌دهند.

مجموع ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی در آمریکا هفته گذشته ۲۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه افزایش یافت که بالاترین رشد هفتگی در ۳۰ سال اخیر است.

همچنین آمارهای ماهانه سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی و همچنین برآوردهای اولیه هفتگی درباره ماه‌های آوریل و مه امسال نشان‌دهنده افت شدید تقاضا در آمریکا در بیشتر ماه‌های نخستین این سال است.

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی نیز برآورد خود را از رشد اقتصادی در سال جاری میلادی کاهش داده است و این مسئله نیز دورنمای مصرف نفت را بدتر می‌کند.

با وجود سخنان مثبت وزیران انرژی روسیه و عربستان در هفته گذشته درباره توافق کاهش تولید نفت، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است این کشور درباره قیمت مطلوب نفت، با عربستان اختلاف نظر دارد.

اگرچه شاید وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک بتوانند توافق کاهش تولید را ۶ ماه دیگر تمدید کنند، زمانی که روسیه به این نتیجه برسد که به اندازه کافی خویشتنداری نشان داده است، افت قیمت نفت آغاز خواهد شد.

اکنون کاهش صادرات به دلیل آلودگی نفت روسیه سبب شده است تولید این کشور کمتر از سقف تولید تعیین‌شده در توافق با اوپک باشد، اما زمانی که این مسئله حل شود، صنعت نفت روسیه دوباره خواهان افزایش تولید خواهد شد. حتی ممکن است پوتین هم در درخواست از شرکت‌های نفتی این کشور برای کاهش تولید با هدف افزایش قیمت دچار تردید شود. اگر او دچار تردید شود، توافق اوپک و متحدانش رو به نابودی خواهد رفت.

کد خبر 289510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =