۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
  • کد خبر: 289532
بارگیری سومین سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی

مجری‎طرح توسعه فاز ۱۴پارس جنوبی از پایان عملیات بارگیری سومین سکوی این طرح گازی به‌منظور انتقال و نصب در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

به‌ گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی‌پور امروز (سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه) پس از بارگیری سکوی فاز ۱۴B با اشاره به اینکه این سکو در یارد شرکت ایزوایکو در بندرعباس ساخته شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ کاری موجود، این سکو در صورت مساعد بودن شرایط جوی، تا پایان‌خردادماه توسط شناور نصاب HL-۵۰۰۰ نصب می‌شود.

وی، وزن این سکو را ۲۴۰۰ تن عنوان کرد و گفت: عملیات حفاری چاه‌های سکوی ۱۴B به پایان رسیده و با پایان عملیات هوک‌آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، امکان ارسال روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز (۱۴.۱ میلیون مترمکعب) از سکوی ۱۴B به خشکی فراهم خواهد شد.

مجری‎طرح توسعه فاز ۱۴پارس جنوبی به آخرین وضع سکوی ۱۴D که در یارد شرکت صدرا مراحل پایانی ساخت را می گذراند، اشاره کرد و گفت: عملیات حفاری چاه‌های موقعیت این سکو هم اکنون درحال انجام است و مطابق برنامه تا اوایل مهرماه، حفاری آن به پایان می‌رسد و تا پایان مهرماه امسال در موقعیت خود نصب می‌شود.

بخش فراساحل فاز ١٤ پارس جنوبی شامل ٤ سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است و سکوی ١٤B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سازه تولیدی این طرح است. پیش از این، برداشت از دو سکوی ۱۴A و ۱۴C به میزان یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۳۹۷ محقق شده است.

این سکو آخرین سکو در قرارداد همکاری مشترک شرکت نفت و گاز پارس و مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ISOICO) در بندرعباس است.

کد خبر 289532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =