۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
  • کد خبر: 289581
وقتی مرزهای انتقاد جابه‌جا می‌شود

مرزهای انتقاد از بیژن زنگنه این روزها جابه‌جا شده است. وقتی تخلفات یک مفسد اقتصادی را یادآوری می‌کند با موجی از انتقاد روبه‌رو می‌شود که در حال فرافکنی است! حتی وقتی بدیهی‌ترین موضوع ممکن را مطرح می‌کند و به صراحت می‌گوید نمی‌خواهد به زندان برود، باز هم با شدیدترین انتقادها از سوی مخالفانش مواجه می‌شود. این حجم از مخالفت‌ها و انتقادها، آن هم بر سر این مسائل عجیب است. اگر قرار به انتقاد از زنگنه درباره نگرش به منابع انسانی نفت یا چند مورد از انتصاب‌ها در درون نفت باشد، من هم با این انتقادها همراه می‌شوم. اگر انتقادها درباره مسائل فنی نفت باشد، می‌توان به آن پاسخ داد. اما اینکه از زنگنه انتقاد کنیم که چرا تخلفات بابک زنجانی را یادآوری می‌کند یا چرا می‌گوید نمی‌خواهد به زندان برود، از عجایب روزگار است!

اجازه بدهید از موضوع بابک زنجانی آغاز کنیم. بیژن زنگنه نخستین فردی بود که بر ضرورت پیگیری تخلفات بابک زنجانی تاکید کرد. از زمانی که وزیر شد این موضوع را پیگیری کرد و هنوز هم پیگیری او ادامه دارد. کسانی که منتقد پیگیری تخلفات بابک زنجانی توسط زنگنه هستند، خواسته یا ناخواسته حجم تخلفات زنجانی را نادیده می‌گیرند. شاید هم، آنقدر به دور زدن تحریم علاقه دارند که چشمانشان را روی تخلفات بسته‌اند. باور کنید اگر کمی راحت‌تر سخن بگویند، همان لقب مورد علاقه بابک را به او می‌دهند و می‌گویند زنجانی، فعال اقتصادی بود که در شرایط سخت تحریم، در حال دور زدن تحریم بود! حالا نفت فروخت و پولش نیامد؛ حتما از هزینه‌های تحریم است که باید نادیده گرفت!

جالب است که این دسته از منتقدان می‌گویند موضوع بابک زنجانی تمام‌شده و حکمش هم صادر شده‌ و دلیلی برای پیگیری موضوع نیست. اما آن بخش از ماجرا را مسکوت می‌گذارند که پولی که از بیت المال رفت چه شد؟ اگر حکمش صادر شده و موضوعش هم تمام شده، پس قوه قضائیه چرا حکمش را اجرا نمی‌کند؟ چون هنوز امید به بازگرداندن پول‌هایی دارد که در سال‌های تحریم از کف ملت رفته است. زنگنه گفته که طبق گزارش کارشناسی، اموالی که در سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته مبلغ ارزیابی ۶۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بود که این اموال در اختیار وزارت نفت است، اما متاسفانه فروش نرفته است. باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از ۲ میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند. زنگنه گفته که اکنون ۲ میلیارد دلار می‌شود ۲۵هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد. حالا که حکم، عملا مسکوت مانده و پولی هم به بیت‌المال برنگشته، چرا برخی باید از تاکید بر تخلفات بابک زنجانی ناراحت شوند؟ ۲۵ هزار میلیارد تومان مبلغ کمی است؟!

واکنش منتقدان زنگنه، فقط مربوط به زمانی نیست که او از بابک زنجانی صحبت می‌کند. این‌بار از اینکه زنگنه گفته نمی‌خواهد به زندان برود هم انتقاد کرده‌اند! چرا؟ چون می‌خواهند القا کنند که زنگنه می‌ترسد و او به درد دور زدن تحریم نمی‌خورد. ربطش با موضوع بابک زنجانی هم که ناگفته پیداست. زیرا منتقدان آن موضوع و این موضوع، هر دو، منشأ یکسانی دارند.

حمیدرضا شکوهی
منبع: از نفت چه خبر؟

کد خبر 289581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =