توسعه لایه‌های مخزنی جدید برای تامین پایدار گاز شمال کشور ضروری است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به افزایش سن مخازن در حال تولید این شرکت، توسعه لایه‌های مخزنی جدید را بهترین گزینه برای تامین پایدار گاز در شمال و شمال شرق کشور عنوان کرد.

به گزارش شانا، ابوالحسن محمدی در نشست مشترک با معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با بیان این مطلب گفت: بزرگ‌ترین چالش پیش روی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در حوزه فنی، بالا رفتن سن مخازن است و برای جلوگیری از این چالش، ضروری است با در نظر گرفتن تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم درباره مخزن جایگزین، از افت تولید جلوگیری شود.

وی بهترین گزینه برای تامین پایدار گاز در این منطقه را توسعه میدان‌ها و لایه‌های مخزنی جدید عنوان کرد و گفت: در این زمینه، مخزن توس به عنوان مخزن جایگزین معرفی و مطالعات و بررسی‌های زیادی روی آن انجام شده است که امیدواریم با حمایت مدیران صنعت نفت در آینده‌ای نزدیک، فرآیند توسعه این میدان آغاز شود.

میدان گازی توس در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق شهر مشهد و جنوب میدان‌های خانگیران و گنبدلی واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۸۸ کشف و یک حلقه چاه اکتشافی در آن حفاری شده است. تفاهمنامه مطالعاتی آن نیز پارسال بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و پتروپارس امضا شد و پتروپارس تدوین و ارائه طرح جامع توسعه این میدان را در دستور کار قرار داد.

بر اساس این گزارش، اشاره مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به بالا رفتن سن مخازن این شرکت مصادیق متعددی دارد؛ از جمله مخزن شوریجه دی که تا سال ۹۳، بیش از ۹۰ درصد ذخایر آن برداشت شد و امروز به واسطه ذخیره‌سازی گاز، به منبع مطمئنی برای تامین گاز در ماه‌های سرد سال مبدل شد است. مرکز جمع‌آوری شوریجه دی نیز طی روزهای اخیر در منطقه عملیاتی خانگیران به بهره‌برداری رسید.

محمدی درباره این پروژه به خبرنگار شانا می‌گوید: تا پیش از بهره‌برداری از این مرکز جمع‌آوری، از مرکز جمع‌آوری موقت در شوریجه دی استفاده می‌شد. پروژه راه‌اندازی مرکز جمع‌آوری شوریجه دی به عنوان یکی از تاسیسات مورد نیاز در خانگیران، از سال ۹۶ در دست اقدام قرار گرفت و با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیارد ریال، ۲۳ خرداد ماه امسال به بهره‌برداری رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، این پروژه به‌طور کامل از سوی پیمانکاران داخلی طراحی و اجرا شده و بخش عمده‌ای از کالاها و قطعات مورد نیاز آن با هدف استفاده حداکثری از توان داخل، از محل تولیدات سازندگان ایرانی تامین شده است.

محمدی با اشاره به نقش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در تامین گاز شمال کشور، اظهار می‌کند: ذخیره‌سازی گاز در استمرار تولید آن بسیار حائز اهمیت است و از این رو، هر اقدامی که در مسیر بهبود فرآیندهای ذخیره‌سازی و تولید گاز کشور انجام شود، منافع بلندمدت زیادی به همراه خواهد داشت.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزون بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین می‌کند. ستاد نفت و گاز شرق در مشهد مستقر است و عمده گاز این شرکت از میدان خانگیران برداشت می‌شود.

کد خبر 289605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =