۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
  • کد خبر: 290004
خطر اختلال‌های بیشتر در عرضه نفت همچنان بالاست

تنش در بازارهای مالی، افت قیمت نفت را در هفته‌های گذشته تشدید کرده، اما دورنمای افزایش قیمت نفت همچنان قوی است.

به گزارش پایگاه خبری اف ایکس امپایر، در شرایطی که اخبار مربوط به بدتر شدن دورنمای اقتصاد جهانی به دلیل خطر تعرفه‌های گمرکی برای رشد اقتصادی آمریکا و سلامت اقتصاد جهانی از هر سو شنیده می‌شوند، طرفداری از احتمال رشد قیمت نفت دشوار است. موضوعی که مسائل را پیچیده‌تر می‌کند، این است که حتی اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) محدودیت تولید خود را تمدید کند، عرضه بیش از حد کشورهای غیر عضو اوپک سبب می‌شود اوپک و متحدانش برای متوازن کردن عرضه نفت با تقاضای آن به چالش کشیده شوند.

حیرت انگیز است که تأثیر خطر اختلال در عرضه نفت در پی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان در هفته‌های اخیر، به این سرعت رنگ باخت و بازارها دوباره توجه خود را به جنگ تجاری آمریکا و چین و تأثیر آن بر دورنمای تقاضای جهانی نفت معطوف کرده‌اند.

کاهش خطرپذیری به دلیل نگرانی از تشدید جنگ تجاری، همچنان دورنما را تیره می‌کند، اما به نظر می‌رسد تأثیر این نگرانی بر قیمت نفت، بیش از حد بوده است. به‌ویژه با توجه به این که ارزیابی تأثیر افزایش تعرفه‌ها بر تقاضای نفت، در کوتاه مدت در عمل غیر ممکن است. اما با توجه به گسترش روز افزون ناآرامی در بازارهای مالی، حتی معتقدان سرسخت به افزایش قیمت نفت نیز ممکن است ترجیح بدهند کنار بکشند و بگذارند گرد و غبار بنشیند.

با این همه، ممکن است فرصت افزایش قیمت نفت وجود داشته باشد، به‌ویژه با توجه به این که افزایش تنش در خاورمیانه به ما یادآوری می‌کند که اوضاع در این منطقه با چه سرعتی ممکن است وخیم‌تر شوند.

اگرچه گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک در هفته گذشته برآورد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی را کاهش دادند، این گزارش‌ها همچنین شرایط کمبود عرضه در سال جاری میلادی را پیش‌بینی کردند و انتظار می‌رود اوپک تولید خود را همچنان کمتر از میزان لازم برای توازن بازار نگه دارد.

انتظار می‌رود در نشست اوپک و متحدانش، مسئله تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی حل و فصل شود.

با وجود کاهش طولانی قیمت نفت، همچنان می‌توان باور داشت که نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای نفت، در قیمت کنونی نفت لحاظ شده‌اند، اما خطرها برای عرضه نفت در نظر گرفته نشده‌اند. به نظر می‌رسد خطر اختلال‌های بیشتر در عرضه نفت همچنان بالاست و می‌تواند پشتوانه خوبی برای افزایش قیمت شاخص‌های برنت و دبلیو تی آی فراهم کند.

کد خبر 290004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =