اقدام‌های زیست‌ محیطی پتروشیمی مروارید تشریح شد

شرکت پتروشیمی مروارید در سال ۹۷ به همه راهبردها و اهداف محیط‌زیستی تعریف شده خود برای کاهش آلایندگی و صیانت از محیط زیست دست یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی مروارید، همسو با دستیابی به اهداف کلان سازمان درباره کاهش مخاطره‌های زیست‌محیطی و حفظ زیست بوم، اقدام‌ها و طرح‌های متعدد و چشمگیری در این شرکت تعریف و اجرا شده است که به اهم آنها در زیر اشاره می‌شود:

* مجتمع پتروشیمی مروارید به‌عنوان نخستین شرکت در صنعت پتروشیمی کشور، پروژه مطالعه استقرار سیستم مدیریت کربن را از ابتدای سال ۹۷ آغاز کرده و در بهمن ماه ۱۳۹۷ به اتمام رساند. همچنین آغاز فاز عملیاتی این پروژه در سال نو منجر به کاهش چشم‌گیر انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.

* اندازه‌گیری و پایش آلاینده‌های محیط‌زیستی که در سه بخش هوا، پساب و آلاینده‌های محیطی و در چهار فصل پارسال انجام شد، حاکی از تطابق ۱۰۰ درصدی خروجی آلاینده‌های پتروشیمی مروارید با الزام‌های سازمان حفاظت محیط زیست است.

* با توجه به اهمیت احساس مسئولیت در برابر هدر رفت منابع طبیعی از جمله آب، این شرکت اقدام به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی کرده و آب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند.

* شرکت پتروشیمی مروارید به منظور کاهش مصرف آب در بخش فضای سبز، میزان قابل توجهی سوپرجاذب خریداری کرده و برای درختان کاشت شده در مجتمع، در فروردین و آبان‌ماه سال ۹۷ مورد استفاده قرار داد که منجر به صرفه‌جویی به میزان ۲۶۲ میلیون و ۸۰ هزار ریال در هزینه‌های مربوط به آبیاری فضای سبز شد. سوپرجاذب پلیمری آب دوست است که با شبکه سه بعدی قابلیت جذب و نگهداری زیاد آب و محلول‌های آبی را دارد.

* در زمینه مدیریت پساب با توجه به محدود بودن ظرفیت پذیرش پساب از سمت تصفیه‌خانه مبین، با تعریف پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی و عملی کردن آنها مقدار پساب و بار آلایندگی آن کاهش یافته است.

* در مدیریت پسماند، شرکت پتروشیمی مروارید ضمن شناسایی انواع پسماندها و مقادیر تولید هریک، روش‌های جمع‌آوری، نگهداری، دفع یا امحای آنها را مطابق با قوانین زیست محیطی تعیین و تحت نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست استان انجام می‌دهد. همچنین پسماندهای قابل بازیافت خود را به صورت روزانه در ۲۰ ایستگاه تفکیک از سطح مجتمع جمع‌آوری و سرانجام برای بازیافت به شرکت ذیصلاح واگذار می‌کند. زباله‌های تولیدی روزانه نیز به‌صورت روزانه جمع‌آوری شده و در محل مشخص شده که مجوز آن از پیش دریافت شده است، دفن می‌شود. همچنین نخاله ساختمانی و پسماند کشاورزی نیز در محل مشخص شده توسط سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس تخلیه می شود.

* شرکت پتروشیمی مروارید با استقرار سیستم بین‌المللی مدیریت انرژی ISO ۵۰۰۰۱، توانسته کاهش چشمگیری در مصرف انرژی مجتمع و واحدهای فرآیندی ایجاد کند، به‌طوری که مصرف ویژه انرژی در واحد الفین در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ دارای روند کاهشی بوده است.

* با اجرای پروژه عایق سرامیکی کوره‌ها به‌طور میانگین یک و نیم درصد مصرف انرژی کوره‌ها کاهش یافته که به‌طور میانگین سالانه معادل ۲۱۷۶۰ گیگاژول صرفه جویی انرژی به عمل می‌آید.

* اجرای پروژه نصب پکیج خالص‌سازی متان MPU تاثیر مستقیم روی افزایش عملکرد انرژی خواهد داشت که با انجام این پروژه ۸۸۰۰ مگاوات ساعت مصرف برق سالیانه واحد اتیلن گلایکول کاهش می‌یابد.

* در طرح ساماندهی تله‌های بخار، تله‌های بخار شماره‌گذاری و تست شده و تله‌های بخار معیوب که موجب نشتی بخار و هدر رفت انرژی می‌شد، تعمیر و یا تعویض شده است، همچنین با تعریف کنترل عملیات، پایش و اندازه‌گیری عملکرد آنها تخمین زده می‌شود که پیاده‌سازی این طرح، حداقل ۴ هزار تن بخار در سال صرفه‌جویی انرژی داشته است.

* به‌منظور مدیریت داده‌های انرژی و پایش عملکرد انرژی واحدهای عملیاتی نرم افزار مدیریت انرژی SIEM در شرکت پتروشیمی مروارید نصب و راه‌اندازی شد. از مهمترین نتایج این نرم‌افزار ثبت عدم انطباق‌ها و کنترل عملیات تجهیزات است.

* در زمینه فضای سبز با توجه به الزامات سازمان حفاظت محیط زیست، مساحت فضای سبز مجتمع پتروشیمی مروارید از ۱۰ درصد مساحت سایت صنعتی فراتر رفته است.

* آزمایشگاه مجتمع به لحاظ اندازه‌گیری همه پارامترهای فیزیکوشیمیایی و برخی پارامترهای بیولوژیکی مجهز بوده و اندازه‌گیری‌های محیط زیستی مورد نیاز واحدهای خدمات فنی، بهره‌برداری و اچ‌اس‌یی را به صورت روتین و غیر روتین انجام می‌دهد.

* شرکت پتروشیمی مروارید به منظور جلوگیری از آلودگی خاک، آزمون پایش آلاینده‌های خاک را یکبار در سال انجام می‌دهد، همچنین تجهیزات جلوگیری از آلودگی خاک خریداری شده و در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* شرکت پتروشیمی مروارید گواهینامه بین‌المللی ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ محیط زیستی خود را از شرکت TUV NORD Iran با تاریخ اعتبار سه سال در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ دریافت کرده است.

* این شرکت در راستای ارتقای فرهنگ محیط زیستی به‌صورت ماهانه اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مختص کارگران، کارشناسان و مدیران با عناوین مختلفی با بیش از یک هزار نفر ساعت آموزشی در سال کرده است.

* شرکت پتروشیمی مروارید به منظور حمایت از زیست بوم منطقه به خصوص پرندگان مهاجر که شمار آنها در فصول پاییز و زمستان بسیار افزایش می‌یابد، با شعار «شرکت پتروشیمی مروارید، حامی پرندگان» اقدام به ساخت آشیانه پرندگان کرده است. محیط داخل این سازه به گونه‌ای است که در تمام طول سال دمای مناسبی برای استراحت پرندگان مهیا باشد. همچنین به منظور فراهم آوردن شرایط تخم‌گذاری و تولید مثل آنان محفظه‌های سفالی در آن تعبیه شده است. افزون بر اینکه طرح‌های جدیدی روی این آشیانه در حال پیاده‌سازی است، این شرکت در نظر دارد استندهایی نیز برای استقرار پرندگان در اطراف آشیانه دایر کند.

* شرکت پتروشیمی مروارید به منظور بهبود کیفیت آلودگی هوا، در مساحت تقریبی ۱۰ هزار متر مربع در نواحی مختلف اقدام به گروت‌ریزی کرده که سبب کاهش چشم‌گیر ریزگردها در فصول مختلف سال خواهد شد.

* به منظور آموزش عملی و فرهنگ‌سازی درباره لزوم تفکیک پسماندهای کاغذی، باکس‌هایی به سفارش شرکت پتروشیمی مروارید به تعداد یک هزار عدد طراحی و تولید شده و در اختیار کودکان مدرسه شهید بابائی جم و همچنین همه کارکنان شرکت قرار داده شد.

پتروشیمی مروارید تاکنون انجام فعالیت‌های مختلف اجتماعی از جمله پاکسازی سواحل نایبند، اهدای صدها نهال به مناسبت‌های مختلف به نهادهای زیربط، پیاده‌سازی برنامه‌های فرهنگی محیط زیستی در مدارس و آموزش‌های محیط زیستی آنها را در سوابق خود دارد.

کد خبر 290024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =