۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
  • کد خبر: 290128
اوپک در آستانه تمدید توافق کاهش تولید نفت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با وجود اختلاف‌ها با متحدانش، در آستانه تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت قرار دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مانی کنترل، به‌تازگی در پی تنش در منطقه خاورمیانه، قیمت نفت افزایش یافته است. افزون بر آن، نشانه‌های کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، قیمت نفت را بالا برده است.

اکنون همه نگاه‌ها به نشست آینده اوپک است که قرار است یکم ماه ژوئیه (۱۰ تیرماه) امسال برگزار شود.

از سوی دیگر، جنگ تعرفه‌ها از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه چین، مکزیک، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها، مهم‌ترین عامل ضعف قیمت نفت است.

قرار است ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ (جی ۲۰) در ژاپن، با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار کند و این مسئله امیدواری‌ها به حل‌وفصل تنش‌های تجاری را بیشتر می‌کند.

با این همه، موضع‌گیری ترامپ که مبهم و نامطمئن است، یکی از منابع نگرانی بازار است. ترامپ تلاش برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا را آغاز کرده و به همین دلیل، درباره مسائل کلیدی، به‌ویژه مسائل تجاری، پرحرف‌تر و مبهم‌تر خواهد بود. این شرایط، به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند و تقاضا را ضعیف می‌کند.

به دلیل اختلاف‌های تجاری، اوپک برآورد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی را کاهش داده است.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، رکود در صنعت پتروشیمی در اروپا، گرم‌تر از میانگین دمای هوا در نیمکره شمالی و ضعف تقاضای بنزین و گازوئیل در آمریکا ممکن است سبب کاهش تقاضای نفت شود.

تولید نفت آمریکا همچنان به‌سرعت افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد. در نتیجه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی را از ۷۰ دلار به ۶۷ دلار کاهش داده است.

با توجه به آنچه گفته شد، صرف‌نظر از تنش‌های ژئوپولیتیک اخیر، شرایط بازار در جهت افت قیمت نفت است.

هم‌اکنون اوپک و متحدانش توافق کرده‌اند تولید نفت خود را از آغاز سال جاری میلادی به مدت ۶ ماه، در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.  این توافق در پایان ماه جاری میلادی پایان می‌یابد.

عربستان به بازارهای جهانی اطمینان داده که به همراه متحدانش، برای ثبات بازار نفت تلاش می‌کند. 

بنابراین، باور داریم که اوپک توافق کاهش تولید نفت را با وجود اختلاف شدید میان اعضای این سازمان و متحدانش، تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه می‌دهد.

کد خبر 290128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =