اوپک گزینه‌ای جز تداوم برنامه کاهش تولید ندارد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، جز ادامه کاهش تولید نفت به همراه دیگر تولیدکنندگان نفت برای ۶ ماه دیگر، هیچ گزینه دیگری ندارد.

به گزارش پایگاه خبری منا اف ان، بدون توافق اوپک و غیر اوپک برای تمدید کاهش تولید، حتی با وجود شرایط خطرناک و خصمانه در خلیج فارس، قیمت نفت به‌زودی به کمتر از ۵۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

بازار سرشار از نفت است و همه آگاه هستند که جلوگیری از عرضه نفت خلیج فارس به جهان ناممکن است. با این همه، مهم است که روسیه همراهی روسیه را در کاهش تولید نفت به دست بیاورد.

زمان آن رسیده است که اوپک، مسئله واقعی، یعنی استمرار افزایش تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک، از جمله، آمریکا، کانادا و روسیه را مورد توجه قرار دهد. اکنون صادرات نفت برخی اعضای اوپک به دلیل تحریم‌های آمریکا کاهش یافته است.  اگر این دو عضو با حداکثر ظرفیت نفت صادر می‌کردند، کاهش تولید نفت باید عمیق‌تر می‌بود و قیمت نفت نیز کاهش بیشتری می‌یافت. 

اوپک باید به‌طور جدی مسئله حجم و قیمت را مورد توجه قرار دهد. آنها نمی‌توانند چاه‌های خود را تعطیل و هزینه این کار را تحمل کنند. اوپک تا چه زمانی می‌تواند عقب‌نشینی کند، در حالی که دیگر تولیدکنندگان سهم آن را از بازار تصاحب می‌کنند؟

اوپک دیگر نمی‌تواند همچون گذشته عرضه نفت در بازار را کنترل کند. به نظر می‌رسد اوپک تأثیر عمده خود را به نفت شیل آمریکا می‌بازد. راه‌حل دیگر، آغاز جنگ اوپک با دیگر تولیدکنندگان نفت است که می‌تواند قیمت این کالا را به کمتر از ۴۰ دلار برساند. این کار بازار را می‌آزماید و سرانجام تولیدکنندگان قوی‌تر باقی می‌مانند. اوپک پایین‌ترین هزینه تولید را دارد.

مسئله همچنان این است که چه کسی خلأ بودجه بیش از ۳۵ تا ۴۰ دلار برای هر بشکه نفت را جبران می‌کند. با توجه به نبود هیچ جایگزین مالی واقعی، آیا دولت‌های اوپکی آمادگی این کار را دارند؟ به هر حال، تصمیم اوپک در نشست هفته آینده روشن است. توافق به صورت اجماع برای استمرار کاهش تولید نفت بدون هیچ تردیدی.

کد خبر 290221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =