جنگ در خاورمیانه قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار می‌رساند

تحلیلگران پیش‌بینی کردند درگیری نظامی بین ایران و آمریکا می‌تواند سبب جهش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه شود.

به گزارش شبکه راشاتودی، جنگ تمام‌عیار میان ایران و آمریکا به سرعت بر قیمت جهانی نفت تأثیر می‌گذارد و تنش‌های اخیر در خاورمیانه، این مسئله را نشان داده است. تنها پرسش این است که قیمت نفت تا چه حد بالا خواهد رفت؟

پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در قلمرو ایران در هفته گذشته، قیمت هر دو شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا و برنت افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه امسال تاکنون رسید.

تحلیلگران اعلام کردند که آغاز جنگ میان آمریکا و ایران ممکن است موجب اختلال در عرضه شود که می‌تواند قیمت‌ها را باز هم بالا ببرد.

اندی لیپو، رئیس مؤسسه نفت لیپو گفت: بی‌گمان، بازارها با رویکردی به‌شدت افزایشی واکنش نشان خواهند داد، به‌ویژه اگر تنگه هرمز بسته شود؛ به‌راحتی می‌توانیم شاهد فرا رفتن قیمت نفت از ۱۰۰ دلار باشیم.

جفری تاکر از مؤسسه آمریکایی پژوهش اقتصادی، اعلام کرد که اگرچه بعید است جنگی تمام‌عیار در بگیرد، اگر کار به اینجا بکشد، قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. با این همه، این کارشناس یادآور شد رسیدن قیمت نفت به سطح یادشده، ممکن است چند ماه طول بکشد.

وی گفت: اگر جنگ واقعی در بگیرد، می‌توانیم شاهد جهشی واقعی در قیمت باشیم. هیچ کس برای اختلال در زنجیره عرضه آماده نیست و از درگیری آشکار پرهیز خواهد شد.

قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار، در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی و پیش از سقوط بازار در سال ۲۰۱۴ میلادی مشاهده شد. با این همه، چنین افزایش قیمتی چندان دوام نخواهد داشت.

به باور لیپو، روند افزایشی قیمت نفت تا حد زیادی به مدت اختلال در عرضه نفت بستگی خواهد داشت. وی گفت: من انتظار دارم که چند هفته، یک ماه، یا دو ماه طول خواهد کشید تا تخاصم کمتر و تنگه هرمز باز شود و برای حمل‌ونقل کشتی‌ها امن شود.

این در حالی است که تاکر اعلام کرد اختلال موقتی در عرضه نفت حدود ۶ ماه طول می‌کشد و بازار سرانجام به ثبات باز می‌گردد. افزایش قیمت نفت، بی‌گمان برای تولیدکنندگان نفت خارج از خاورمیانه و منطقه حاشیه تنگه هرمز، سودآور خواهد بود.

همزمان، اختلال در عرضه نفت به صادرات نفت کویت و امارات آسیب خواهد زد، زیرا این کشورها به انتقال نفت خود از تنگه هرمز وابسته هستند.

تاکر گفت: فکر نمی‌کنم درگیری برای هیچ کس خوب باشد، اما باور دارم این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان نفت آمریکا باور داشته باشند این مسئله به سود آنان است.

وی همچنین اعلام کرد اکنون هیچ کس برای چنین اختلالی در عرضه نفت آماده نیست و ممکن است این نبود آمادگی، یکی از دلایل انصراف آمریکا از حمله به ایران بوده باشد.

کد خبر 290230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =