۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
  • کد خبر: 290376
آقای زنگنه مقاومت کنید و باج ندهید

دانشجویانی که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ وارد دانشگاه‌های مهم مثل دانشگاه تهران، پلی‌تکنیک، علم و صنعت، صنعتی آریامهر (شریف کنونی)، شیراز، تبریز، مشهد و … می‌شدند، از سه ویژگی مهم برخوردار بودند؛ اول: هوش و استعداد بالا، دوم: اکثرا شهرستانی و روستایی، سوم: آزادی‌خواه، عدالت‌خواه و حامی فرودستان جامعه. در آن زمان کانون مبارزات دانشجویی، دانشکده فنی دانشگاه تهران و پس‌ از آن دیگر دانشگاه‌ها بود، اغلب دانشجویانی که به دانشگاه‌ها می‌آمدند یا جذب گروه‌های چپ مارکسیستی می‌شدند یا چپ اسلامی (سازمان مجاهدین خلق)، اما متاثر از افکار دکتر علی شریعتی، مهدی بازرگان، سیدمحمود طالقانی و… به‌تدریج گروه سومی در دانشگاه‌ها در قالب انجمن‌های اسلامی پا به عرصه فعالیت سیاسی گذاشتند.

این گروه با چپ مارکسیستی و سازمان مجاهدین خلق تمایز و زاویه فکری داشت. آنها بعدها پیرو آیت‌الله خمینی شدند و در جنبش مردمی فراگیر سال‌های ۵۶ و ۵۷ نقش مهم در پیروزی انقلاب ایفا کردند و پس از انقلاب در کمیته‌های انقلاب، جهاد سازندگی، جبهه و نیز در قامت نمایندگی مجلس، وزیر، سفیر، استاندار، استاد دانشگاه، فرمانده سپاه، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، نویسنده، روزنامه‌نگار و… نقش ایفا کردند. البته بسیاری از این افراد به دلایل واهی از قطار انقلاب پیاده شدند. «بیژن نامدار زنگنه» بازمانده این قبیله پاک‌دست، مردم‌دوست و ایران‌دوست است. او که دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران است، علاوه بر حضور در انقلاب، در دولت شهید رجایی به وزارت ارشاد رفت و معاون مرحوم عباس دوزدوزانی، وزیر ارشاد وقت و از مبارزین خوش‌نام رژیم سابق شد.

به علت پرکاری، هوشمندی، درستکاری و هدفمند مدیریت کردن امور در دولت دفاع مقدس، وزیر جهاد سازندگی که برآمده از انقلاب بود، شد. کارنامه درخشان زنگنه در این وزارتخانه بستر را برای وزیر نیرو شدن وی فراهم کرد. او در دولت اصلاحات وزیر نفت شد و با مدیریت وی در طول هشت سال، حدود ۱۶۰ میلیارد دلار ارز به خزانه و سر سفره‌های ایرانی‌ها آمد. به عقیده صاحب‌نظران، بهترین دولت پس از انقلاب به‌ خاطر کارکرد اقتصاد، دولت‌های سیدمحمد خاتمی بوده است.

به دلیل پیشینه خوب زنگنه، وی در دولت «تدبیر و امید» در شرایطی سخت دوباره سکان‌دار وزارت نفت شد. پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن آن از روز ۲۶ دی ۹۴ تحریم‌های نفتی برداشته شد، وزارت نفت دوباره توانست صادرات نفت را که قبل از آن روزانه حدود یک میلیون بشکه در روز بود، به ۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز برساند و بستر رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه ایرانی‌ها در سال‌های ۹۵ و ۹۶ را فراهم کند. اصولگرایان که در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ (ریاست جمهوری)، ۱۴ خرداد ۹۴ (مجلس دهم) و ۲۹ اردیبهشت ۹۶ (ریاست جمهوری و شوراها) شکست سنگینی از مردم خوردند، انگار موفقیت دولت یازدهم و افزایش صادرات نفت و رشد اقتصادی را نمی‌پسندیدند.

این گروه که از سال ۸۳ تا ۹۲ اکثریت مجالس هفتم، هشتم و نهم و علاوه بر آن دولت‌های نهم و دهم اصولگرا را که برآمده از حمایت بی‌چون‌وچرای آنها بود، در اختیار داشتند عملکردشان باعث شد رشد اقتصادی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ منفی شود. دولت تدبیر و امید، به‌ویژه وزارت نفت، اقدام‌هایی انجام داد که رشد اقتصادی در سال ۹۳ به مرز صفر و در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ مثبت و یک سال هم رشد اقتصادی دو رقمی شد. با  وجود این، از فردای شروع به کار دولت تدبیر و امید و حضور زنگنه در وزارت نفت، گروهی از اصولگراها که احتمالا منافع‌شان به خطر افتاده بود، علم مخالفت با وزیر قوی و کلیدی کابینه که ۲۸ سال سابقه وزارت و… دارد را برافراشتند و هنوز هم این علم را بر زمین نگذاشته‌اند.

اصولگراها از استیضاح تا اتهامات ناروا و نوشتن نامه به سران سه قوه در مخالفت با وزیر نفت را در دستور داشته و دارند، این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ نوشت: زنگنه وزیری است که در بدترین شرایط می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد و صدایشان همچنان بلند است و سعی می‌کنند فعالیت وزارتخانه‌ای را که در شرایط تحریم‌ها می‌تواند برای مردم امید بیافریند و درگیر نبرد سنگین نفتی با ایالات‌متحده است زیر سوال ببرند. وزیری که در شرایط تحریم‌ها، کشور را از نظر تولید بنزین خودکفا کرده، دلسرد و همکاران او را نیز منفعل کنند.

قرائن و شواهدی وجود دارد که برخی نمایندگان فرق نمی‌کند اصلاح‌طلب یا اصولگرا باشند از وزرا باج‌خواهی می‌کنند که نمونه‌های آن در جریان استیضاح علی ربیعی در صحن علنی مجلس بیان شد. وزارت نفت نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این شرایط آقای زنگنه حتما می‌داند که هیچ‌کدام از مخالفان او وزن، جایگاه و کارنامه وی را ندارند، پس زنگنه با پشتوانه سابقه انقلابی و پاک‌دستی باید به وظیفه خود که حمایت از حقوق ملت و امانتی است که مردم به او سپرده‌اند عمل کند و از جوسازی‌ها نهراسد، بایستد، باج ندهد و مهم‌تر این‌که پشت‌صحنه‌ها را نیز افشا کند و بداند که مردم خادمان خود را هرچند علیه آنها جوسازی به‌صورت پیدا و پنهان انجام شود، فراموش نخواهند کرد. مردم چنین افرادی را دوست دارند و در حافظه تاریخی‌شان می‌مانند. آقای زنگنه شما یکی از آنهایی هستید که این روزها که مردم در تنگنا هستند به شما امید بسته‌اند. پس از شما حرکت، از مردم حمایت از شما.

علی صالح‌آبادی

مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح

کد خبر 290376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =