خطوط لوله گاز در برابر خوردگی واکسینه می‌شود

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، دو پروژه انتقال گاز در حال اجرا را به عنوان پایلوت با هدف تحقق اهداف نظام بومی مدیریت‌ خوردگی، واکسینه می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، همسو با استقرار نظام بومی مدیریت خوردگی در شرکت ملی گاز ایران، این شرکت دو پروژه خط انتقال گاز «کوهدشت - خرم‌آباد» در مرحله اجرا و پروژه «خوشه - خاش» را که در مرحله طراحی و مهندسی هستند به‌عنوان پایلوت برای واکسینه کردن در برابر خوردگی انتخاب کرده است.

با هدف آشنایی ذی‌نفعان و استقرار مدیریت خوردگی در فاز EPCI پروژه‌ها، یک دوره وبینار (Webinar) توسط مشاور خارجی در تاریخ دوم تیرماه و همچنین برای آشنایی با الزام‌های نظام بومی مدیریت خوردگی نیز دو دوره آشنایی در تاریخ چهارم و پنجم تیرماه برای مدیران، مجریان، رؤسا، کارشناسان و مهندسان مرتبط با خوردگی برگزار شد.

تدوین و اجرای «سند راهبردی مدیریت خوردگی در صنعت نفت و استقرار آن در شرکت ملی گاز ایران» از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است. هدف از اجرای این سند، بهینه ساختن مهندسی خوردگی و رعایت الزام‌های ایمنی و زیست محیطی است تا ریسک‌های ایمنی به حداقل برسند و از نشت مواد هیدروکربنی و گاز نیز جلوگیری شود.

همچنین باید از ایجاد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خوردگی مانند توقف عملیات ناشی از خوردگی شامل تعویض قطعات، تجهیزات و تاسیسات جلوگیری شود. کنترل هزینه‌های مربوط به پوشش‌ها، سیستم حفاظت کاتدی، آندی و بازدارنده‌ها نیز از دیگر اهداف اجرای سند راهبردی مدیریت خوردگی است.

بر این اساس، می‌توان به مواردی مانند ممانعت از افت بازدهی، جلوگیری از اتلاف مواد اولیه و محصولات، کاهش هزینه آلودگی در فرایند تولید و محصولات با چشم‌انداز کنترل و کاهش هزینه‌های یادشده در صنعت نفت ایران به عنوان دیگر اهداف این سند اشاره کرد که این موارد با اعمال روش‌های پایش، پیشگیری، تجزیه و تحلیل مستمر، هم‌تراز با دیگر شرکت‌های نفتی جهان تا سال ۱۴۰۴ دنبال می‌شوند.

کد خبر 290671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =