۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
  • کد خبر: 290788
تأثیرپذیری شرکت‌های نفتی روسیه از تحریم‌ها

تحریم‌های جدیدی که در تابستان ۲۰۱۷ بر صنعت نفت روسیه تحمیل شد، همراه با کاهش خیره‌کننده کیفیت ذخایر این کشور، ابهامی را درباره چشم‌انداز تولید نفت و همچنین بی‌اطمینانی را در مورد درآمدهای بودجه‌ای صنعت نفت روسیه در بلندمدت ایجاد کرده است.

به گزارش شانا، در بخشی از مقاله «تأثیرپذیری شرکت‌های نفتی روسیه از تحریم‌ها» که در شماره اخیر ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز منتشر شده، آمده است: «بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا، دسترسی شرکت‌های روسی به بازارهای مالی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد. همچنین بخش تولید صنعت نفت روسیه از منظر جذب تکنولوژی و به‌خصوص تکنولوژی‌های اکتشاف در آب‌های عمیق و قطب شمال و پروژه‌های شیل که توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز روسیه توسعه پیدا می‌کرد، شامل تحریم قرار گرفتند.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم قبلی روسیه در حوزه نفت، معافیت‌های مالیاتی متعدد و همچنین کاهش ارزش روبل سبب مقاومت زیاد صنعت نفت روسیه در برابر تحریم‌ها و کاهش قیمت شد. با وجود این شرایط نامساعد حاصل از تحریم، تولید نفت روسیه در این مدت حدود ۴.۵ درصد رشد داشته است.

هرچند تا سال ۲۰۱۷ تحریم‌ها نه تنها سبب کاهش تولید نفت نشده، بلکه آن را نیز افزایش داده است، اما این رَوند در چشم‌انداز تولید نفت روسیه (از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵) باقی نخواهد ماند و پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت روسیه بعد از ۲۰۲۰ با کاهش روبه‌رو شود و به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد.

تحریم‌ها به‌طور جدی توسعه پروژه‌های قطب شمال را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و بیشتر این پروژه‌ها که با همکاری شریکان خارجی در حال انجام بوده‌اند، زیر فشار تحریم‌ها متوقف شده‌اند. فقدان فناوری لازمِ روس‌ها برای توسعه این پروژه‌ها و همچنین نبود تجهیزات مورد نیاز، دلایل توقف این پروژه‌ها یاد شده است.

بعد از تحریم‌ها، برای شرکت‌های بین‌المللی نفتی آسیای جنوب شرقی به‌خصوص تولیدکنندگان چینی، کره جنوبی و سنگاپور فرصت‌های حضور در صنعت نفت و گاز روسیه ایجاد شده است.

پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت تا ۲۰۴۰ دوباره تولید نفت روسیه به دلیل ذخایر قابل توجه منطقه شرق سیبری، ذخایر قابل توجه قطب شمال و منابع عظیم نفت غیرمتعارف تایت غرب سیبری، افزایش قابل توجهی یابد.

با وجود تحریم‌ها، این سه عامل از تولید نفت روسیه حمایت می‌کنند:
توسعه میدان‌های نفتی متعارف موجود؛
توسعه ذخایر نفت غیرمتعارف خشکی؛
توسعه ذخایر دریایی قطب شمال».

کد خبر 290788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =