توقیف نفتکش حامل نفت ایران نقض اساسی برجام است

وزیر امور خارجه اقدام اخیر انگلیس در توقیف کشتی ایرانی را نقض اساسی برجام دانست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف، امروز (چهارشنبه، ۱۹ تیرماه) در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به سفر مشاور رئیس جمهوری فرانسه به تهران گفت: مشاور آقای ماکرون سحرگاه امروز وارد تهران شده است و بعدازظهر با من دیدار خواهد کرد، هنوز نمی‌دانم چه موضوعی را مطرح خواهد کرد، اما موضع ما مشخص است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده است، افزود: مشکل اروپایی‌ها در درجه نخست خود آنها هستند که آمادگی هزینه برای امنیت خود را ندارند و مشکل اصلی آنها در درجه بعد هم آمریکاست که از برجام خارج شده و باید آن مشکل را حل کنند.

وزیر امورخارجه درباره تهدید اجرای سازکار ماشه از سوی غرب، تصریح کرد: سازکار ماشه قابل اجرا نیست. در برجام سازوکاری وجود دارد تا مانع نقض آن شود، اکنون که برجام نقض شده ایران آن سازوکار را عملیاتی کرده است.

ظریف ادامه داد: در پنج نامه‌ای که من به خانم موگرینی نوشتم، اعلام کردم که پیش از خروج و به‌ویژه پس از خروج آمریکا، رسما سازوکار ماده ۳۶ عملیاتی شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرا نشدن تعهدهای برجام از سوی اروپا گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا و به فاصله کمی در سطح وزرا برگزار و ۱۱ تعهد در جلسه اول به ایران داده شده و در جلسه دوم این تعهدات مورد تاکید قرار گرفته، اما هیچ‌کدام از این تعهدات عملی نشده است.

توقیف نفتکش حامل نفت ایران نقض اساسی برجام است

وزیر امور خارجه عنوان کرد: اروپایی‌ها علاوه بر اینکه این تعهدات را اجرا نکردند، تعهدات پیشین خود را نیز انجام ندادند. اقدام اخیر انگلیس هم نقض تعهدهای خود آنهاست که از طرف آمریکا انجام داده و هیچ ارتباطی به سوریه ندارد. این توقیف کشتی نقض اساسی برجام است.

ظریف گفت: دستگاه دیپلماسی نه ابزار عمل متقابل دارد و نه می‌تواند نفتکش را در دریا بگیرد و نه می‌تواند کار دیگری کند. ابزار دستگاه دیپلماسی احضار سفیر و اعتراض و حتی توییت است. ابزار عمل متقابل را کسان دیگری دارند که اگر قرار است عمل متقابلی صورت گیرد آنها باید عمل کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری حقوقی نفتکش توقیف‌شده ایرانی از سوی انگلیس افزود: این نفتکش نه مالکیت و نه پرچم ایران را دارد. پیگیری حقوقی باید ازسوی کسی صورت گیرد که مالکیت و پرچم دارد. ما فعلا پیگیری سیاسی می‌کنیم، اما صاحبان نفت و کشتی می‌توانند پیگیری حقوقی کنند که اقدام‌های خود را انجام می‌دهند.

اقدام انگلیس راهزنی دریایی است

وزیر امور خارجه با رد برخی شایعه‌ها درباره پیشنهاد معاوضه نفتکش ایرانی با نازنین زاغری نیز تصریح کرد: چنین پیشنهادی داده نشده و این اقدام راهزنی دریایی است و اصلا جایگاهی ندارد که با این اقدام معامله‌ای انجام دهند.

ظریف درباره گام‌های بعدی ایران و تعداد آنها در برجام عنوان کرد: ادامه یافتن این گام‌ها و طراحی آنها بستگی به خود ما دارد و برجام چنین امکانی را به ایران داده است. این اقدام‌ها تا زمانی که نیاز داشته باشیم انجام خواهد گرفت.

وی گفت: اینکه ما در تلاش باشیم هرچه زودتر از برجام خارج شویم؛ گرچه ممکن است به دلیل مسائل سیاسی و جناحی مورد علاقه برخی در داخل باشد، اما اگر در حوزه منافع ملی باشد کسانی که در این حوزه قرار دارند تصمیم لازم را خواهند گرفت.

ظریف با اشاره به اقدام‌های برخی کشورهای اروپایی در دستگیری ایرانیان گفت: این اقدام اروپایی‌ها که از طرف آمریکا انجام می‌دهند نقض برجام است. آمریکا دلیل دستگیری این افراد را نقض تحریم‌هایی می‌داند که از نظر برجام وجود ندارد. اروپایی‌هایی که به این درخواست‌های آمریکا احترام می‌گذارند برجام را نقض می‌کنند.

کد خبر 290852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =