انگلیس هرچه زودتر نفتکش ایران را رها کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از آنها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیدعباس موسوی از حضور دوباره سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه برای بار چهارم در یک هفته گذشته برای ارائه توضیحات درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران خبر داد و گفت: رفت و آمد دیپلمات‌ها به وزارت امور خارجه مسئله‌ای طبیعی است. توقیف نفتکش گریس ۱ هم برای ایران موضوع مهمی است و طبیعی است در این چارچوب، برای گفت‌وگوها و ارائه توضیحات به وزارت امور خارجه بیایند.

وی با نادرست خواندن ادعای انگلیس درباره مقصد نفتکش گریس افزود: همانطور که پیش‌تر هم گفته‌ام این نفتکش نمی‌تواند در بنادر سوریه پهلو بگیرد، زیرا یک سوپرتانکر است. از سوی دیگر، پرسش ما از انگلیس این است که مگر جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد؟ مگر اروپا ما را تحریم نفتی کرده است؟ به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند، اما چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هم اسناد و مدارک و همچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست، مگر اینکه آنها تحت تاثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند که ما توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی، آنها وارد چنین بازی‌ای شوند. کماکان از آنها می‌خواهیم هرچه زودتر این نفتکش را رها کنند، زیرا این کار به سود همه است.

موسوی درباره واکنش وزارت امور خارجه اسپانیا به اقدام نیروی دریایی ارتش انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق تصریح کرد: ما وارد اختلاف‌های سرزمینی میان انگلیس و اسپانیا در منطقه جبل‌الطارق نمی‌شویم، اما اسپانیا تاکنون موضع بدی نداشته است. اینکه سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا گفته است که انگلیسی‌ها به درخواست آمریکایی‌ها به توقیف نفتکش اقدام کردند، نکته قابل توجهی است و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این نکته حساب کرده است و در محاسبات خود دخالت می‌دهد.

کد خبر 290872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =