توقیف نفتکش‌ انگلیسی اقدام حقوقی درستی بود

سخنگوی دولت گفت: توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز اقدامی تلافی‌جویانه نیست، بلکه برای تضمین امنیت کشور در آب‌های سرزمینی و براساس قوانین عبور از تنگه هرمز انجام شده و اقدام حقوقی درست و بجا ازسوی ایران است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی ربیعی امروز (دوشنبه، ۳۱ تیرماه) در نشستی خبری در این باره عنوان کرد: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، نخست دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده بود و به جای حرکت به سمت ورودی به خلیج‌فارس در تنگه هرمز، از مسیر جنوبی وارد شده و همچنین به هشدارها و تذکرهای متعدد نیروهای ما توجه نکرده است.

وی درباره توقیف کشتی ایران در تنگه جبل‌الطارق و توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در خلیج‌فارس افزود: مواضع ما در این زمینه روشن است، اما خیلی جالب است که تا کشتی انگلیسی یک تخلف حقوقی انجام داده و جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه با این کشتی برخورد می‌کند، برخی کشورها برای رفع توقیف فوری این کشتی به ما درخواست می‌دهند، اتفاقا ما از این کشورها می‌خواهیم همین درخواست را به انگلیس اعلام کنند.

ربیعی تصریح کرد: معتقدیم مقایسه این دو توقیف نارواست. نفتکش انگلیسی مطابق مدارک موجود در محدوده آبی ایران توقیف شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خود نشان می‌دهند نباید انتظار داشته باشند ما واکنشی نداشته باشیم، البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آنها غیرقانونی در جبل‌الطارق نفتکش ایرانی را توقیف می‌کنند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آنها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند ما نیز ملزم به اغماض نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش‌های (ایران و انگلیس) وجود دارد، گفت: متاسفانه به سنت دیرینه آمریکایی - انگلیسی عادت کردیم که وقتی آنها اقدام می‌کنند بحق است، اما اقدام حقوقی و قانونی دیگری را که نه تلافی‌جویانه، بلکه برای اعمال حاکمیت یک کشور در آب‌های سرزمینی است ناحق می‌دانند.

ربیعی عنوان کرد: البته دنیا سال‌هاست به این موضوع‌ها عادت کرده که یک کشور به زور تحریم‌هایی را اعمال و به زور آن را دنبال می‌کند. گروهی از کشورها تحریم‌هایی را اعلام می‌کنند و روی آن می‌ایستند و اعلام می‌کنند بقیه کشورها به اجرای آن تحریم‌ها باید عمل کنند. با این رویکرد ببینید چه هرج‌ومرج بین‌المللی رخ خواهد داد، هر گروهی از کشورها تحریمی یکجانبه را پایه‌ریزی و نظم و قاعده تجاری دنیا را بر اساس آن اداره کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در قبال اتفاق‌هایی که درباره نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز افتاده با این نوع رفتارها روبه‌رو هستیم، اما بی‌شک اقدام ما حقوقی بوده و همسو با امنیت و حفظ محیط زیست آب‌های منطقه انجام شده و بدون تردید وقتی رفتارهای غیردوستانه و خصمانه مشاهده می‌شود هیچ دلیلی برای اغماض از رفتارهای غیرقانونی وجود ندارد.

کد خبر 291282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =