۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
  • کد خبر: 291352
خطر فاجعه زیست محیطی برای نفتکش یمنی

یک نفتکش متروکه در دریای سرخ ممکن است به‌زودی منفجر شود و یک میلیون بشکه نفت آن در دریا نشت کند.

به گزارش شبکه راشاتودی، کارشناسان هشدار دادند به دلیل تجمع گازهای ناپایدار در یک نفتکش متروکه در نزدیکی ساحل یمن، این کشتی ممکن است سبب یک انفجار فاجعه‌آمیز و نشت حدود یک میلیون بشکه نفت در دریا شود.

این نفتکش که در نزدیکی پایانه رأس عیسی در یمن لنگر انداخته، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در خود دارد و از سال ۲۰۱۵ میلادی در محل کنونی رها شده است و مردم محلی به عنوان یک سکو از آن استفاده می‌کنند. با این همه، این کشتی که چند سال بدون عملیات نگهداری باقی مانده، به سرعت در حال تخریب است.

این نفتکش به شرکت دولتی نفت و گاز یمن تعلق دارد. مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، اعلام کرد نشت نفت احتمالی از این نفتکش ممکن است تا کانال سوئز یا حتی تنگه هرمز نیز گسترش یابد.

وی گفت: تصور کنید پیامدهای چنین فاجعه‌ای برای محیط زیست، مسیرهای کشتیرانی و اقتصاد جهانی چه خواهد بود.

لوکاک به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد مجموعه او قصد داشته است در این هفته درباره خطر این نفتکش ارزیابی کند، اما مسئولان محلی مجوزهای لازم برای این کار را صادر نکرده‌اند.

دولت یمن خواهان دریافت تضمین شده است که پس از نجات کشتی، محموله ارزشمند آن را که حدود ۶۰ میلیون دلار ارزش دارد دریافت خواهد کرد، اما تحریم‌های بین‌المللی ضد یمن این برنامه را غیرممکن کرده است.

کد خبر 291352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =