بهره‌مندی از فناوری پوشش داخلی لوله‌های مغزی در میدان نفتی مسجدسلیمان

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان گفت: با ابتکار عمل همکاران شرکت مهندسی و توسعه نفت و همچنین با تکیه بر توان صنعتگران داخلی، بهره‌مندی از فناوری پوشش داخلی لوله‌های مغزی و جداری برای نخستین‌ بار در طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان کلید خورد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، سینا سپهری افزود: لوله‌های مغزی (Tubing) از جمله کالاهای اساسی و مصرفی در چاه‌های تولیدی نفت است که با توجه به شرایط سیال در میدان نفتی مسجد سلیمان تا پارسال از لوله‌های L80 با کروم یک درصد استفاده می‌شود.

وی افزود: در یک سال گذشته با توجه به تغییر ماهیت و درصد آب موجود در چاه‌ها میزان خوردگی این لوله‌ها تا حد بسیار زیادی بالا رفته است. به این منظور با ابتکار عمل همکاران شرکت مهندسی و توسعه نفت و همچنین با تکیه بر توان صنعتگران داخلی موفق به استفاده از فناوری پوشش لوله‌های مغزی (Tubing) و جداری (casing) برای نخستین‌بار در صنعت نفت ایران شدیم.

به گفته سپهری، در این روش با ایجاد پوشش داخلی برای لوله‌های L80 ضمن صرف هزینه‌ای کمتر نسبت به لوله‌های آلیاژی خارجی و جلوگیری از خروج ارز، عمر این لوله‌ها نیز تا حد قابل قبولی افزایش یافته است، به‌طوری‌ که حدود ۳ هزار متر از لوله‌های تولید شده با این تکنولوژی در سه چاه تولیدی میدان نفتی مسجد سلیمان هم‌اکنون بیش از پنج ماه است که بدون مشکل خاصی در حال بهره‌برداری است.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان اظهار کرد: همه آزمایش‌های استانداردسازی و مقاوم‌سازی برای این عملیات از سوی مدیریت مهندسی نفت و اداره بازرسی فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت انجام شده است و در صورت نیاز در دیگر طرح‌ها و میدان‌ها نیز استفاده خواهد شد.

کد خبر 290947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =