۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
  • کد خبر: 291258
رشد تولید نفت شیل در آمریکا کند می‌شود

رشد تولید نفت در حوزه نفت شیل پرمین در آمریکا، شتاب خود را از دست می‌دهد.

به گزارش نشریه فوربز، تردیدی نیست که در یک دهه گذشته، رشد تولید نفت شیل در آمریکا تأثیری عمیق بر بازارهای جهانی داشته است. این مسئله، دست‌کم به‌طور موقت، مهار قیمت نفت را از دست اوپک خارج کرد.

حوزه پرمین، دلیل اصلی بیشترین رشد تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر بوده است. در هشت سال گذشته، رشد تولید چشمگیری در منطقه پرمین وجود داشته است. از ماه اوت سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون، تولید نفت منطقه پرمین چهار برابر شده و اکنون به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این همه، برخی گزارش‌ها به‌تازگی حاکی از کند شدن رشد تولید نفت شیل آمریکا بوده‌اند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در یکی از گزارش‌های اخیر خود نشان داد مناطق عمده تولید نفت شیل این کشور، همچنان از رشد تولید سالانه برخوردار بوده‌اند.

با این همه، با نگاه به رشد سالانه تولید در چند سال اخیر، کند شدن رشد تولید مشهود است. این کند شدن به‌ویژه در منطقه پرمین چشمگیر است. تازه‌ترین برآوردها در منطقه پرمین نشان می‌دهد رشد تولید سالانه این منطقه، امروز نصف پارسال است. رشد تولید این منطقه پس از رسیدن به اوج خود در سال گذشته میلادی، به‌شدت رو به کند شدن داشته است.

اگر این روند ادامه یابد، ممکن است راهبرد اوپک مبنی بر تمدید کاهش تولید نفت ثمر بدهد. با کند شدن رشد تولید نفت شیل در آمریکا و در نهایت کاهش این تولید، اوپک برای پس گرفتن سهم خود از بازار آماده خواهد بود.

عنصر غیرقابل پیش‌بینی در این فرض، رشد تقاضای نفت جهان است که طبق اعلام اخیر آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۱۹ میلادی تنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت. یک سال پیش، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کرد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد برخوردار خواهد شد.

بی‌گمان اوپک آمارهای تقاضای جهانی نفت و تولید نفت آمریکا را زیر نظر دارد. زمانی فرا می‌رسد که هر دو این آمارها کاهش می‌یابند و هر کدام  زودتر کاهش یابند، قیمت نفت را در آینده قابل پیش‌بینی مشخص می‌کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت شیل تا حدود ۱۰ سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهد. اگر  زودتر از آن زمان و تا زمانی که رشد تقاضای جهای نفت ادامه دارد، رشد تولید نفت آمریکا متوقف شود، ما شاهد بازگشت قیمت بالای نفت خواهیم بود.

کد خبر 291258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =