طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک در مناطق نفت‌خیز جنوب اجرایی شد

طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) برای نخستین‌ بار در کشور ازسوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

 به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، صفرعلی رئیسی، معاون حفاری مدیریت فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره این طرح توضیح داد: این طرح برای صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در حفاری یکی از چاه‌های میدان نفت‌سفید به اجرا درآمد که  نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشت.

 وی افزود: اجرای این طرح در کاهش آلودگی‌های ناشی از پسماند حفاری موثر بوده و می‌توان از این روش در حفاری‌های آینده و دیگر مناطق حفاظت شده استفاده کرد.

معاون حفاری مدیریت فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: پسماندهای حفاری به‌طور عمده حاصل فعالیت‌های عملیات حفاری شامل سیالات حفاری مازاد پس از استفاده و کنده‌های حفاری از اعماق زمین و آب‌های ناشی از شست‌وشو و خنک‌سازی دستگاه‌های حفاری هستند که به لحاظ فیزیکی به دو دسته جامدات و مایعات تقسیم می‌شوند و برای مدیریت و کنترل آنها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

رئیسی گفت: در روش مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ)، این پسماندها جداگانه مدیریت می‌شوند؛ جامدات به روش زیستی (کمپوست سازی) و مایعات بسته به کیفیت اولیه خود به سه روش شیمیایی، جاذب‌های زیستی و تبخیر - میعان، بازیافت می‌شوند.

رئیسی اظهار کرد: از مزایای این روش این است که پس از اجرای آن هیچ گونه آلودگی در محل بر جای نمی‌ماند، به گونه‌ای که محل انباشت پسماندهای حفاری قابلیت کشت گیاه را خواهد داشت. همچنین با اجرای این روش ۵۵ تا ۷۰ هزار بشکه آب به چرخه دستگاه حفاری بازگردانی و دوباره استفاده می‌شود.

وی، بهداشت محیط، صرفه‌جویی در مصرف سیمان و سیلیکات سدیم، کاهش هزینه حمل جامدات، صرفه‌جویی در تهیه و حمل نمک و نبود نیاز به محل دفن کنده‌ها را از دیگر مزایای این روش نوین عنوان کرد که با تکیه بر دانش و تخصص بومی و توان داخلی حاصل شده است.

کد خبر 291279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =