کاهش ۵۰ درصدی هزینه‎های حفاری با مدیریت بیولوژیک پسماند

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های حفاری با مدیریت بیولوژیک پسماند، ابراز امیدواری کرد که مدیریت پسماند به این روش در صنعت حفاری توسعه یابد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی دیروز (دوشنبه، ۳۱ تیرماه) در آیین بهره‌برداری از طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) افزود: هفت دستگاه حفاری متعلق به شرکت ملی حفاری ایران که از ۱۰ سال پیش به سیستم مدیریت پسماند (Zero Discharge) مجهز شدند، در مناطقی که از لحاظ محیط زیست اولویت ویژه‌ای دارد به‌کارگیری شدند.

وی ادامه داد: با به‌کارگیری این هفت دستگاه حفاری در مناطق نفت‌خیز جنوب، بیش از ۱۰۰ حلقه چاه بدون ایجاد آلایندگی در مناطق شهری و حفاظت‌شده حفاری شده است.

کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های حفاری با مدیریت بیولوژیک پسماند

محمدی به کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های حفاری با مدیریت پسماند به روش بیولوژیک اشاره کرد و گفت: این طرح که برای نخستین‌ بار در کشور به دست متخصصان بومی اجرا شده، افزون بر حذف آلاینده‌های حفاری و تسریع در پاکسازی خاک‌های آلوده، در مقایسه با مدیریت پسماند حفاری به روش Zero Discharge ارزان‌تر است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: از ویژگی‌های این طرح این است که فناوری آن بومی است و برای پاکسازی پسماندهای حفاری از باگاس نیشکر که صنعت بومی در استان خوزستان است، استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این روش به صورت آزمایشی اجرا شده، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک بتوان از آن در عملیات حفاری در دیگر مناطق حساس به لحاظ زیست محیطی استفاده کرد.

 جمع‌آوری گازهای مشعل اولویت وزارت نفت است

محمدی به دیگر طرح‌های این شرکت در زمینه حفاظت از محیط زیست اشاره و اظهار کرد: طرح جمع‌آوری گازهای مشعل اولویت وزارت نفت است و در این راستا شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب چند قرارداد به امضا رسانده و کارهای اجرایی آن نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در کارخانه‌های بهره‌برداری، گاز و نفت جدا و به مبادی مصرف ارسال می‌شوند، گفت: همواره نفت استخراج‌شده از چاه‌ها دارای گاز همراه است و به عنوان نمونه در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون که ظرفیت تولید نفت آن یک میلیون بشکه در روز است، میزان گاز همراه به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز می‌رسد.

محمدی تصریح کرد: با این حجم تولید گاز همراه در شرکت نفت و گاز کارون، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای کاهش گازسوزی‌ها هزینه کرده و میزان گازسوزی‌ها هم‌اکنون حدود ۱۵ میلیون فوت مکعب است که برای جمع‌آوری آنها نیز با شرکت‌های داخلی قرارداد امضا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای قراردادهای جمع‌آوری گازهای همراه نفت، ضمن حفظ محیط زیست، زنجیره ارزش کامل و  از هدررفت سرمایه‌های ملی جلوگیری شود.

محمدی افزود: صنعت نفت از همان ابتدای پیدایش تاکنون به محیط پیرامون خود و رضایتمندی حداکثری ذی‌نفعان و حفاظت از محیط زیست توجه داشته و نخستین دستورعمل‌های مستند متعلق به این صنعت است. هم‌اکنون نیز همه کارشناسان این شرکت دغدغه محیط زیست داشته و به اجرای الزام‌های آن اهتمام جدی دارند.

محمدی گفت: در گذشته پس از عملیات تعمیر چاه‌ها مقداری نفت در گودال‌ها سوخته می‌شد، اما در سال‌های اخیر با به‌کارگیری دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (Mos و Mot) در پهنه مناطق نفت‌خیز جنوب به جز در موارد استثنایی نفتی در گودال‌ها سوزانده نمی‌شود.

اهتمام مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره فعالیت‌های این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: با وجود اینکه ماموریت اصلی این شرکت تولید نفت و گاز است، اما فعالیت‌های زیادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده‌ایم که بسیاری از آنها بازگو نمی‌شود.

وی افزود: این شرکت حق آلایندگی را تا پایان سال ۹۷ به شهرداری اهواز پرداخت کرده است و با وجود اینکه در مناطق مسکونی و شرکتی خود در شهر اهواز هیچ‌گونه خدماتی از شهرداری دریافت نمی‌کنیم، اما عوارض شهرداری را نیز پرداخت می‌کنیم.

محمدی گفت: در طرح توسعه ۲۸ مخزن نیز مهم‌ترین الزام‌های آن عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، استفاده از توان ساخت داخل و حفظ محیط زیست است که انتظار داریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان به نحو مطلوب اجرا شود.

وی با بیان اینکه صنعت نفت در شکل گیری بسیاری از نظام‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش داشته، گفت: هیچ صنعتی به اندازه نفت در کشور نقش‌آفرینی نداشته است و این صنعت بین‌المللی پس از پیروزی انقلاب در کشور بومی شده و به دست نیروهای داخلی اداره می‌شود.

در این آیین، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با قدردانی از اقدام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اجرای طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک گفت: این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و با اراده‌ای که در سختکوشان صنعت نفت سراغ داریم انتظار می‌رود این گونه فعالیت‌ها استمرار یابد.

وی با اشاره به آلایندگی فعالیت‌های نفتی گفت: نهادینه‌سازی و رعایت اصول توسعه پایدار و استانداردها، الزام‌ها و مقررات زیست محیطی بسیاری از مشکلات ناشی از آلاینده‌ها را برطرف می‌کند.

کد خبر 291289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =