صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد ریالی با مهندسی معکوس در شرکت گچساران

بهره‌گیری از توان متخصصان بومی و مهندسی معکوس در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، ۱۰ میلیارد ریال در آزمایشگاه شیمیایی این شرکت صرفه‌جویی به دنبال داشت.

به گزارش شانا، وقتی صحبت از بهره‌برداری و صیانت از منابع عظیم نفت و گاز می‌شود، مهم‌ترین موضوعی که پس از تولید و حتی در مسیر تولید به میان می‌آید، موضوع مهم کنترل کیفیت فرآیند تولید محصول نهایی است.

در تاریخ صنعت نفت، کنترل کیفیت محصولات نفتی و گازی یکی از برجسته‌ترین وظایف شرکت‌های بهره‌بردار نفتی در سراسر جهان است و کشور ما نیز از این مسئله مستثنا نیست. در معاونت مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، تمرکز اصلی بر ارزیابی کنترل کیفیت نفت خام و تجزیه گازهای همراه نفت تولیدی از میدان‌های مختلف معطوف شده است.

این معاونت در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب زیرمجموعه مدیریت فنی ستاد است که یکی از بخش‌های مهم ساختار جدید سازمانی است و آزمایشگاه‌های مناطق گچساران، امیدیه، مسجدسلیمان، اهواز، مارون و کارون را در زیرمجموعه خود دارد.

معاونت مدیر فنی در مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مناطق نفت‌خیز جنوب مسئولیت هدایت، سرپرستی، کنترل کیفیت و نظارت بر پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با آزمایشگاه‌های شیمیایی، فرآورش نفت خام، افزودنی و مواد شیمیایی مرتبط با عملیات حفاری و انتقال نفت خام را به‌عهده دارد.

آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت نفت خام و گازهای همراه نفت منطقه گچساران یکی از اداره‌های زیرمجموعه معاونت مدیرفنی و مطالعات شیمیایی ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب مستقر در شرکت نفت و گاز گچساران است که در هشت آزمایشگاه در مناطق عملیاتی و واحدهای بهره‌برداری و گاز و گاز مایع وظیفه مهم و تاثیرگذار کنترل کیفیت تولید را برعهده دارد.

آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت شیمیایی منطقه گچساران در سال‌های گذشته تاکنون به‌خصوص در شرایط ویژه تحریم صنعت نفت همواره به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در بحث اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کرده است و با استفاده از توان کارشناسان بومی همواره مقوله مهم مهندسی معکوس ابزار و ادوات آنالیز کیفی نفت، گاز، آب و دیگر محصولات نفتی را با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و کارکنان خود به‌روزرسانی کرده است تا در این شرایط سخت صنعت نفت کشور در زمینه کنترل کیفیت دچارعقب‌ماندگی نشود.

رئیس آزمایشگاه‌های شیمیایی منطقه گچساران در این زمینه می‌گوید: مجموعه آزمایشگاه‌های شیمیایی به منظور دستیابی به فناوری‌های نوین آزمایشگاهی برای ارزیابی، آنالیز و پایش کیفیت نفت خام، گاز و محصولات نفتی با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها، منطبق با فناوری روز دنیا را در دستور کار و برنامه‌ریزی سالانه خود قرار داده و در این راستا دستاوردهای خوبی نیز کسب شده است.

فیض‌الله زاهد افزود: در جدیدترین طرح پژوهشی در حوزه آنالیز گازها به‌خصوص در استفاده از دستگاه‌های کروماتوگرافی گازی متخصصان آزمایشگاه شیمیایی گچساران توانستند با مهندسی معکوس دستگاه SCD دستگاه گاز کروماتوگرافی بخش تولید ازن O3 این دستگاه را که یکی از بخش‌های مهم آنالیز ترکیبات گوگردی در سیالات بوده است به بهترین شکل رفع عیب و آماده بهره‌برداری کنند.

رئیس آزمایشگاه شیمیایی منطقه گچساران بیان کرد: مهدی نعمتی، عباس دشتی و احسان شهسواری از متخصصان این اداره با سپری کردن دوره‌های الکترونیک در کنار کار تخصصی خود توانستند گامی موثر در احیا و بازسازی برخی از قسمت‌های فرسوده این دستگاه با تکیه بر دانش خود بردارند و افزون بر قابل استفاده کردن این دستگاه در زمینه صرفه‌جویی ارزی نیز اقدام قابل تقدیری را انجام دهند.

زاهد اظهار کرد: با اقدام‌های انجام شده از سوی متخصصان آزمایشگاه‌های شیمیایی در احیا و رفع عیب بسیاری از دستگاه‌های فرسوده و از کار افتاده از جمله دستگاه‌های دانسیتیه‌متر، دستگاه اندازه‌گیری فشار بخار میعانات گازی و دستگاه‌های فرسوده اندازه‌گیری نقطه شبنم که در شرایط تحریم امکان تهیه آنها وجود نداشت و همچنین نمونه‌های وارداتی آن صنعت نفت را متحمل هزینه‌های بسیاری می‌کرد، امروز این اداره با انجام مهندسی معکوس دستگاه‌های آنالیز کیفی خود مبلغی نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال در زمینه خرید و نوسازی تجهیزات الکترونیکی آزمایشگاهی صرفه‌جویی ارزی کرده است.

رئیس آزمایشگاه‌های منطقه گچساران تاکید کرد: اقدام‌های اصلاحی و مهندسی معکوس دستگاه‌های آنالیز آزمایشگاهی در منطقه همچنان ادامه دارد و امیدواریم با حمایت مدیران صنعت نفت با انتقال دانش متخصصان این اداره به دیگر مناطق گام موثری در زمینه توسعه دانش فنی بومی و زمینه‌سازی رشد و پرورش متخصصان بومی برداشته شود.

منبع: شرکت ملی نفت ایران

کد خبر 291873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =