بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های داخلی در طرح ملی گوره - جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک و پایانه مربوطه، از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و همچنین نیروی انسانی بومی در اجرای این طرح ملی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی اعلام کرد: عملیات مسیرسازی و احداث جاده‌های دسترسی در ۶ پروژه تعریف‌شده طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، تاسیسات بین‌راهی و پایانه مربوطه در سواحل مکران، عملیات خاکی و محوطه‌سازی ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام به روش BOT آغاز شده است.

وی افزود: از پنج تلمبه‌خانه این طرح، ‌کار تجهیز کارگاه تلمبه‌خانه‌های شماره ۱ و ۳ که در برنامه بهره‌برداری زودهنگام قرار دارند، همچنین تلمبه‌خانه‌های ۲ و ۴ به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ضمن اعلام شروع فعالیت مهندسی تفصیلی در همه گستره‌ها گفت: از اواسط شهریورماه نیز عملیات حمل بخشی از لوله‌ها به سایت آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر بهره‌گیری حداکثری از توان و ظرفیت‌های داخلی در طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره جاسک و پایانه مربوطه گفت: مقرر شده به‌کارگیری سرمایه انسانی در این طرح، با اولویت نیروهای بومی از سه استان بوشهر، ‌فارس و هرمزگان صورت پذیرد.

به گفته دهقانی، فراهم آوردن امکان تولید داخلی قریب به  ۶۰ درصد از لوله‌های طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک، اقدام بسیار بزرگی از سوی شرکت متن است که در راستای جامه عمل پوشاندن به رونق تولید انجام می‌شود.

وی افزود: به‌منظور تامین لوله‌های مورد نیاز طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک، برای نخستین بار تولید شمش، تختال و ورق، متناسب با استانداردهای مورد نیاز از سنگ معدن آهن فراهم شده است. این زنجیره بزرگ با تولید شمش، ورق و لوله طبق استانداردهای روز دنیا (API 5L) و (NACE) در سه کارخانه بزرگ کشور در استان‌های اصفهان و خوزستان تشکیل می‌شود.

دهقانی گفت: از این تاریخ، صنعت نفت می‌تواند بخشی از لوله‌های سرویس ترش و شیرین با مشخصات یادشده در ضخامت‌های بالاتر از ۱۲ و کمتر از ۲۰ میلی‌متر را از این زنجیره تامین کند. گفتنی است در این فعالیت عظیم، سه کارخانه بزرگ ایرانی برای تولید شمش/ تختال، تبدیل تختال به ورق و تولید ورق به لوله به کار گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه این اقدام از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است، افزود: وزارت نفت، سنگ اول بی‌نیازی به این محصول را به میزان سالانه صدها هزار تن بنا می‌نهد و این موضوع زمانی اهمیت مضاعف می‌یابد که بدانیم شرکت‌های سازنده داخلی در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری در سطح ملی مواجه بوده‌اند و بالاتر از آن تنگنای تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی موجب کاهش تحقق‌پذیری این طرح شده بود.

مدیرعامل شرکت متن پیش از این در گفت‌وگو با شانا اعلام کرده بود: مناقصه‌های بخش‌های مختلف این پروژه برگزار و غالب آنها به مرحله قرارداد رسیده است. قراردادهای احداث ایستگاه‌ها به پیمانکار واگذار شده و عملیات زیربنایی و آماده‌سازی سایت در حال انجام است؛ عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن هم که قرارداد آن مهرماه پارسال امضا شد، آغاز شده و عملیات لوله‌گذاری هم کلید خورده است.

بر اساس این گزارش، انتقال روزانه یک میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌کردن آن، ‌امکان تأمین خوراک پالایشگاهی برنامه‌ریزی شده برای احداث در سواحل مکران، ‌فراهم‌سازی زمینه برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های صنایع پایین‌دستی و توسعه پایدار مناطق محروم جنوب‌شرقی کشور از جمله اهداف اجرای طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک است.

کد خبر 291985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =