صرفه‎جویی ١٧٨ میلیارد ریالی در منطقه عملیاتی سراجه قم

تعمیر تاج دو حلقه چاه (SOLID BLOCK) از چاه‌های منطقه عملیاتی سراجه قم (چاه‌های شماره ۱۱ و ۱۴) بدون استقرار دکل تعمیراتی، در مجموع ۱۷۸ میلیارد و ۶۳۶ میلیون ریال صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا نصیرایی، سرپرست مدیریت امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره جزئیات این عملیات گفت: با توجه به مشکلات مکانیکی و نشتی‌های داخلی شیرآلات تاج چاه‌های شماره ۱۱ و ۱۴ منطقه عملیاتی سراجه قم، عملیات تعمیر آنها پس از بررسی‌های کامل فنی و توجه به رعایت اصول ایمنی حین عملیات سرچاهی/ درون چاهی، انجام شد.

وی افزود: این عملیات بدون استفاده از دکل تعمیراتی و با برنامه‌ریزی و نظارت مهندسی نفت، بهره‌گیری از خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران و با همکاری واحد خدمات چاه‌های منطقه عملیاتی سراجه قم از نیمه دوم فروردین ماه امسال در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: پس از مهیا شدن شرایط عملیاتی و ارسال تجهیزات مورد نیاز، عملیات در مدت ۲۰ روز تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با موفقیت پایان یافت.

نصیرایی درباره صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجه در این عملیات اظهار کرد: تعمیر دو مجموعه شیرآلات یادشده در مجموع حدود ۴ میلیارد ریال هزینه داشته است، در حالی که با حضور دکل تعمیراتی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو و ۱۴ میلیارد ریال هزینه بر می‌داشت، از این رو در مجموع ۱۷۸ میلیارد و ۶۳۶ میلیون ریال صرفه‌جویی اقتصادی شد.

نصیرایی از آغاز عملیات اجرایی تعمیر و تعویض تاج شماره ۱۲ سراجه که با مشکل نشتی خارجی یکی از شیرآلات تاج چاه روبه‌روست، خبر داد و تصریح کرد: مشکل نشتی خارجی شیرآلات تاج این چاه در حال بررسی و اقدام است؛ همچنین با توجه به برنامه‌ریزی و درخواست مهندسی نفت برای ساخت دوباره خط لوله گودال سوخت چاه شماره ۱۲ سراجه، این خط از سوی منطقه عملیاتی سراجه احداث و به‌زودی عملیات تعمیر و تعویض شیرآلات آن با اولویت ایمن‌سازی کامل ستون چاه انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طرح راهبردی ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان سراجه قم به عنوان نخستین طرح تزریق و برداشت گاز در کشور و سطح کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و منطقه غرب آسیاست؛ فاز دوم طرح ذخیره‌سازی و برداشت گاز از این میدان نیز در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

کد خبر 292099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =