راه‌اندازی سامانه فوم‌دوزینگ مخازن نفت منطقه خارک

نصب و راه‌اندازی دو دستگاه فوم‌دوزینگ به روش مهندسی معکوس پایان یافت و این دستگاه‌ها در مدار سامانه مهار آتش مخازن دهگانه نفت منطقه خارک قرار گرفتند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، نصب و راه‌اندازی دو دستگاه فوم‌دوزینگ به ظرفیت L/M 6500 روز چهارشنبه (۲۳ مردادماه) پایان یافت و این دستگاه‌ها عملیاتی شدند.

نصب این سامانه ازسوی گروه تعمیرات منطقه خارک به همراه کارشناسان شرکت سازنده پس از هشت روز کار مداوم و طاقت‌فرسا در گرمای شدید انجام شد. این دستگاه با مهندسی معکوس از سوی یک شرکت ایرانی ساخته شده است و نسبت به نمونه خارجی آن چند برابر ارزان‌تر تمام شده و همه قطعات یدکی آن از طریق شرکت سازنده در دسترس است.

یک کارشناس ایمنی و آتش‌نشانی منطقه خارک در مورد فرآیند نصب و راه‌اندازی دستگاه فوم‌دوزینگ گفت: یکی از دغدغه‌های واحد اچ‌اس‌یی هنگام بروز صاعقه این بود که گاهی مخازن دچار آتش‌سوزی می‌شدند و برق منطقه هم بنا به دلایل مختلف قطع می‌شد که یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌ها را به‌وجود می‌آورد و در این شرایط ریسک عملیات مهار آتش بسیار بالا می‌رفت.

وی افزود: به همین منظور اداره اچ‌اس‌یی، به فکر چاره‌اندیشی افتاد تا بتوان بدون نیاز به برق، سامانه مهار آتش را فعال نگه داشت. پس از بررسی‌های کارشناسی نتیجه گرفتیم برای مهار آتش در چنین شرایطی در کشورهای پیشرفته از دستگاه تزریق فوم (سامانه فوم‌دوزینگ) که با نیروی محرکه آب کار می‌کند، استفاده می‌شود.

این کارشناس گفت: فوم‌دوزینگ دستگاهی مکانیکی است که فوم مهار آتش مخازن را بدون نیاز به برق و دیزل تامین می‌کند و نیروی محرکه موتور آن، آب تحت فشار لاین آتش‌نشانی است. با توجه به اینکه هنگام حوادث و آتش‌سوزی‌های بزرگ از جمله آتش‌سوزی مخازن معمولا سیستم برق‌رسانی به دلایل مختلف قطع می‌شود و پمپ‌هایی که با سامانه برق کار می‌کنند کارایی خود را از دست می‌دهند در چنین مواقعی می‌توان با استفاده از دستگاه فوم‌دوزینگ بدون هیچ دغدغه‌ای عملیات مهار آتش مخازن ذخیره نفت را ادامه داد. نصب چنین سامانه‌ای می‌تواند توان عملیاتی نیروهای آتش‌نشان را در مقابله با آتش‌سوزی مخازن بالا ببرد.

کد خبر 292110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =