شرکت‌های دانش‎بنیان می‌توانند از مناطق عملیاتی بازدید کنند

مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مقدمات لازم را برای بازدید شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از مناطق عملیاتی نفت و گاز فراهم کند.

به گزارش شانا، ابراهیم طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را موضوعی ضروری و اجتناب‌ناپذیر در صنعت نفت و گاز کشور دانست و از آن به عنوان حلقه واسط میان علم محض و کاربردی در صنعت یاد کرد و افزود: همه تلاش بنده و همکارانم در مدیریت امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران این است که رسالت خود را در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به بهترین نحو ممکن عملیاتی کنیم.

طالقانی اظهار کرد: طرح اولیه‌ای به عنوان پایلوت در دستور کار مدیریت امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت که بر این اساس ۹ ماده شیمیایی پرمصرف در تولید نفت و گاز اعلام و از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه دعوت شد توانمندی‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در ادامه دریافت گواهینامه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز انجام برخی آزمایش‌های لازم از سوی این مدیریت را به عنوان شرط ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین این ۹ ماده شیمیایی موثر در تولید نفت و گاز جهان برشمرد و افزود: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بعد از گذراندن مراحل آزمایشگاهی و نمونه‌گیری وارد مرحله تست فیلد شده و ضمن تائید این مرحله وارد مناقصه شوند که امیدواریم تا آذرماه امسال شرکت‌ها مورد آزمایش قرار گیرند و در بهمن‌ماه بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در تامین و تولید موادشیمیایی پرمصرف در صنعت نفت و گاز را اعلام کنیم.

 طالقانی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این طرح به‌زودی اجرایی خواهد شد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند درصدی از نیاز واقعی صنعت نفت و گاز در حوزه مواد شیمیایی را برطرف کنند، همچنین این شرکت‌ها از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری نسبت به رفع مشکل تامین مالی و پوشش بیمه و ریسک برخوردار خواهند شد.

امکان بازدید شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از مناطق عملیاتی

مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بازدید از مناطق عملیاتی نفت و گاز از سوی شرکت‌های دانش بنیان و فعالان استارتاپی این حوزه را موضوعی ضروری خواند و گفت: این مدیریت در نظر دارد با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام‌های لازم را برای بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از مناطق عملیاتی نفت و گاز انجام دهد.

 طالقانی تصریح کرد: بنده به زعم خود معتقدم فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با حضور در مناطق عملیاتی می‌توانند از نزدیک با تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز صنعت نفت و گاز آشنا شده و بر اساس نیازمندی‌های موجود، موضوع‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند.

 وی از تفکر فناورانه و نوآورانه به عنوان هدف اصلی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح دانش و فناوری سازندگان داخلی افزود: تولید فناورانه باید سرلوحه کار تولیدکنندگان داخلی باشد و ما نیز به عنوان دستگاه حاکمیتی در حمایت از استمرار فرآیند تفکر فناورانه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و امیدواریم بازدید از مناطق عملیاتی برای دستیابی به این مهم راهگشا باشد.

این مقام مسئول در ادامه به مجموعه شهرری که قرار است از سوی وزارت نفت در اختیار فعالان دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قرار گیرد، اشاره و تصریح کرد: مطالعات اولیه و جانمایی ساختمانی برای استقرار شرکت‌ها در آن محل انجام شده است و همچنین طرح پیشنهادی بررسی و ارزیابی شده و هم‌اکنون تعیین ساختار اجرایی و نحوه گردش کار مدیریتی در دست اقدام و بررسی است و همین‌طور برنامه‌ریزی‌ها با توجه به نظر مقام عالی وزارت اصلاح شده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی و استقرار در این مکان باشیم.

مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سوال که اغلب شرکت‌های استارتاپی از نبود دسترسی به اطلاعات دستگاه‌های دولتی گلایه‌مندند، گفت: باید در سایه یک تعامل سازنده نیازها به‌درستی شناسایی شده و دو طرف نسبت به توانایی‌های یکدیگر به آگاهی کامل دست پیدا کنند که البته استارتاپ‌ها در حوزه آی‌تی به دستاوردهای قابل توجهی رسیدند که باید این موضوع در دیگر بخش‌های صنعتی کشور نیز جاری شود.

وی از اولویت‌بندی موضوع‌های کاری، پیدا کردن یک مدل اقتصادی مرتبط و سازنده با موضوع پیشنهادی و در نهایت عملیاتی کردن طرح‌ها و پروژه‌ها به عنوان گام‌های بعدی فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها یاد کرد و یادآور شد: البته از این مسئله نیز نباید غافل ماند که معیار سنجش دانش‌بنیان بودن یک شرکت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که دست‌درکاران این عرصه باید قبل از هر اقدامی جایگاه خود را در این معاونت به اثبات برسانند.

طالقانی از وجود یک راهبر به عنوان حلقه مغفول در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها یاد کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید بدانند که دستیابی به اهداف محقق نخواهد شد، مگر اینکه از وجود یک راهنما بهره‌مند شوند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان با ادبیات بازار آشنا نشده و خود را به تجهیزات مورد نیاز مجهز نکنند، نمی‌توانند دوام بیاورند. البته ما نیز به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی باید تحمل و ظرفیت خودمان را بالا ببریم.

کد خبر 292265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =