۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
  • کد خبر: 292271
پایان فرصت برای صادرات نفت آمریکا

با وجود افتتاح خطوط لوله جدید برای انتقال نفت شیل و پایانه‌های صادراتی نفت آمریکا، فرصت برای صادرات نفت این کشور رو به پایان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، هفته گذشته دو خط لوله پس از انتظار فراوان، انتقال نفت از مناطق تولید نفت شیل در آمریکا را به پایانه‌های صادراتی در حاشیه خلیج مکزیک آغاز کردند، در حالی که ناگهان نفت تولیدی آمریکا دیگر جذابیت پیشین را برای خریداران جهانی ندارد.

خطوط لوله یادشده از منطقه «پرمین» در ایالت تگزاس آمریکا به ساحل خلیج مکزیک می‌روند و بخشی از محدودیت ظرفیت انتقال نفت از این منطقه را جبران می‌کنند. با این همه، به دلیل بعضی از عوامل در بازارهای جهانی، افزایش دسترسی به خلیج مکزیک سبب می‌شود صادرات نفت آمریکا توان رقابتی کمتری داشته باشد.

پس از آن رفع محدودیت صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی، مشتریان جهانی همچنان از شاخص نفت خام آمریکا (دبیلوتی‌آی) برای ارزیابی صرفه اقتصادی خرید نفت آمریکا استفاده می‌کنند، اما اکنون خرید این نفت به صرفه نیست.

مهم‌ترین انگیزه برای خرید نفت آمریکا، تخفیف قیمتی دبلیوتی‌آی در مقایسه با شاخص جهانی برنت است. این تخفیف در ماه مه امسال بیش از ۱۱ دلار بود و سبب سودی می‌شد که خریداران از آن بهره می‌گرفتند تا نفت تولیدی در آمریکا را در اروپا و آسیا بفروشند.

با این همه، آن اختلاف قیمت اکنون به کمتر از چهار دلار رسیده و این خطوط لوله، یکی از دلایل این کاهش اختلاف هستند. به دلیل ارسال نفت از منطقه «پرمین» به حاشیه خلیج مکزیک، کاهش عرضه در بازار داخلی آمریکا سبب شده است قیمت شاخص دبلیوتی‌آی افزایش یابد. افزون بر آن، پالایشگران با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید بوده‌اند.

افزایش عرضه به ساحل خلیج مکزیک، قیمت نفت در آن منطقه را پایین آورد، اما کاهش تفاوت دبلیوتی‌آی با برنت سبب شد این کاهش قیمت خنثی شود.

با استمرار عرضه نفت به پایانه‌های صادراتی نفت آمریکا و کاهش عرضه داخلی، تفاوت قیمت دو شاخص دبلیوتی‌آی و برنت باز هم کمتر می‌شود و این مسئله، به صادرات نفت آمریکا نیز آسیب می‌زند. صادرات نفت آمریکا در آغاز ماه اوت امسال به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ ماه اخیر، یعنی یک میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسید.

پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین و ضعف اقتصاد جهانی نیز می‌تواند بر صادرات نفت آمریکا تأثیر منفی داشته باشد. میانگین صادرات روزانه نفت آمریکا از آغاز سال جاری میلادی تا ماه مه این سال، ۱۰۸ هزار بشکه در روز بود، در حالی که در دوره مشابه پارسال این رقم به ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

در اروپا نیز عرضه نفت خام سبک از سوی رقیبان آمریکا، همچون نیجریه، افزایش یافته است.

کد خبر 292271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =