شرکت‌های ملی حفاری و توسعه پترو ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

شرکت‌های ملی حفاری و توسعه پترو ایران به‌منظور همکاری‌های دوجانبه و هم‌افزایی توان فنی تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه شرکت‌های ملی حفاری و توسعه پتروایران در زمینه توسعه  فضای کسب‌وکار در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، امروز (سه‌شنبه، چهارم شهریورماه) توسط سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران امضا شد.

در آیین امضای این تفاهم‌نامه، موسوی با بیان اینکه شرکت ملی حفاری ایران هم‌اکنون ۷۰ درصد از صنعت حفاری کشور را به‌عهده دارد، گفت: شرکت ملی حفاری ایران درصدد است طبق برنامه‌ریزی مدون و اصولی بتواند از ۳۰ درصد ظرفیت باقی‌مانده به نحو مطلوب استفاده کند.

وی افزود: امضای تفاهم‌نامه و قراردادها با شرکت‌های بخش خصوصی این امکان را برای شرکت ملی حفاری فراهم خواهد کرد تا در سایه ایجاد هم‌افزایی، اهداف مشخص و نگاه راهبردی به صنعت نفت کشور بتوان در شرایط تحریمی از ظرفیت‌های خالی بهره گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه به طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید نفت اشاره و اظهار کرد: حدود ۶ میلیارد دلار برای طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید از سوی وزارت نفت در مناطق خشکی و میدان‌های مشترک هزینه می‌شود که برای عملیاتی شدن این طرح از توانمندی داخلی استفاده شده است.

موسوی افزود: هم‌اکنون اولویت شرکت ملی حفاری ایران برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری ۳۰ درصد ظرفیت خالی این شرکت است و این در حالی است که در گام بعدی به دنبال این هستیم تا بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی حضور موثر و فعالی برای صادرات خدمات مهندسی حفاری داشته باشیم.

این مقام مسئول تنها راه برون‌رفت از تحریم را توجه به اقتصاد مقاومتی و هم‌افزایی علمی، فنی و اقتصادی دانست و تصریح کرد: از اهداف مهم دولت و به ویژه وزیر نفت، دستیابی به هم‌افزایی میان شرکت‌های دولتی و خصوصی است که امضای تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌ها می‌تواند در مسیر دستیابی به این مهم تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه برقراری تناسب میان درآمد و هزینه‌ها از جمله مولفه‌های اصلی این شرکت به شمار می‌رود، عنوان کرد: ملی حفاری به دنبال این است تا با به‌کارگیری امکانات و ظرفیت‌های خالی تحول جدیدی در رویکرد شرکت ایجاد کند که این موضوع بدون شک سبب سودآوری شرکت ملی حفاری خواهد بود.

هلدینگ ملی حفاری در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود

موسوی در ادامه از راه‌اندازی هلدینگ ملی حفاری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: شرکت ملی حفاری ایران به لحاظ حجم دکل در غرب خاورمیانه رتبه سوم را دارد و این در حالی است که از نظر فناوری، دانش فنی، تکنیسین و متخصص در سطح بسیار قوی در دنیا قرار دارد و این مسئله خود بستری را برای راه‌اندازی هلدینگ قوی و موثر فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما آنچه  مهم است اینکه باید همه تلاش‌ها بر مبنای حفظ  و نگهداری و در مرحله بعد توسعه و گسترش خدمات فنی حفاری انجام شود.
این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: حفاری ۵ هزار حلقه چاه در ۴۰ سال گذشته نشان از آن دارد که سرمایه ملی را باید حفظ و چالش‌ها و مشکلات را در سایه همکاری حل و فصل کرد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ما در سطح این شرکت به دنبال حذف رقبا از صحنه نیستیم، بلکه شرکت ملی حفاری آمادگی کامل دارد تا در سایه ایجاد همکاری مشترک با شرکت‌های اکتشاف و تولید E&P، بتواند همه خدمات درون‌چاهی، دکل و خدمات فنی را ارائه کند.

توسعه فعالیت‌های بین‌المللی با صدور خدمات حفاری

در ادامه آیین امضای تفاهم‌نامه، سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران هدف اصلی از امضای این تفاهم‌نامه را توسعه فضای کسب‌وکار در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دانست و اظهار کرد: همکاری مشترک بین شرکت توسعه پترو ایران به عنوان یک شرکت فعال در زمینه E&P و شرکت ملی حفاری برای توسعه میدان‌هاست که امیدواریم با گسترش این همکاری‌های دوجانبه بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی هم فعالیت خود را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه برخی مدیران معطوف به این موضوع بوده است که تنها در شرایط تحریم باید از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده کرد که ضروری است این رویکرد تغییر کند و نباید تنها برای برون‌رفت از مشکلات تحریمی رو به سوی شرکت‌های داخلی بیاوریم.

به گفته سپهری، در این برهه زمانی می‌توان با نگاه به درون نقاط  قوت را تقویت کرد و نقاط ضعف را در سایه همکاری دوجانبه پوشش داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت توسعه پترو ایران به عنوان یکی از شرکت‌های منتخب E&P این امکان را دارد که برای توسعه میدان‌ها ورود کند و بتواند فعالیت‌های قابل توجهی را به ثمر برساند، افزود: میدان سوسنگرد از جمله میدان‌هایی است که ما به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران تصریح کرد: هدف اصلی ما ورود به بازارهای جهانی است که امیدواریم با رفع موانع و محدودیت‌های بین‌المللی بتوانیم در عرصه‌های جهانی ورود کنیم و به رقابت بپردازیم.

کد خبر 292482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =