پروژه ایستگاه تقویت فشار گاز کنگان امسال تعیین تکلیف می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ضمن اعلام مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در حوزه تامین پایدار خوراک پالایشگاه‌ها از تعیین تکلیف پروژه ایستگاه تقویت فشار کنگان تا پایان امسال خبرداد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، رامین حاتمی، نفت مرکزی را تامین‌کننده اختصاصی گاز پالایشگاه‌های پارسیان، ایلام، شهید هاشمی‌نژاد و بخش عمده گاز پالایشگاه فجر جم و پالایشگاه سرخون بندرعباس اعلام کرد و گفت: گاز این پالایشگاه به صورت اختصاصی از میدان‌های خشکی تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین به‌موقع خوراک پالایشگاه‌ها و تولید پایدار، نیازمند برنامه‌ریزی جامع است، گفت: به‌منظور تولید پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم، پروژه ایستگاه تقویت فشار کنگان به روش تامین منابع مالی را داریم که از سوی سرمایه‌گذار در حال انجام است.

حاتمی از انجام مذاکرات قراردادی پروژه ایستگاه تقویت فشار کنگان خبر داد و گفت: بخش مطالعاتی این پروژه ماه گذشته واگذار شد که بر اساس آن باید در مدت چهار ماه این مطالعات انجام شود. با آماده شدن بسته قراردادی و به نتیجه رسیدن مذاکرات، امیدواریم تا پایان امسال این طرح هم تعیین تکلیف شود.

وی در مورد طرح‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌منظور تولید پایدار خوراک پالایشگاه پارسیان گفت: در این زمینه پروژه احداث ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک در برنامه است که از پارسال کلید خورده، مطالعات اولیه انجام و مذاکرات قراردادی به روش تامین منابع مالی نهایی شده است.

حاتمی افزود: در دو ماه آینده، قرارداد طرح احداث ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک امضا می‌شود که در عمل به معنای آغاز اجرای پروژه است و بدون تردید در پنج سال آینده تولید پایدار خوراک پالایشگاه پارسیان را خواهیم داشت.

وی از اجرای پروژه فاز دوم توسعه میدان تنگ بیجار و میدان‌های اطراف آن خبرداد و گفت: خوشبختانه با نگاه سازنده‌ای که وزارت نفت به توسعه مناطق محروم و تامین گاز پالایشگاه‌ها و همچنین صنایع پایین‌دستی دارد این پروژه تعریف شده است.

حاتمی افزود: به‌منظور توسعه فاز دوم میدان تنگ‌بیجار مصوبه‌ای از سوی شرکت ملی نفت ایران با اعتبار ۴ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون دلار صادر شد که عملا از سال گذشته کلید خورد. هم‌اکنون حفاری چاه‌ها در حال انجام است و حتی حفاری سه حلقه چاه نیز به پایان رسیده است. کار نصب تسهیلات سرچاهی و احداث خطوط لوله جریانی نیز در حال انجام است.

وی در مورد اهداف توسعه‌ای فاز دوم میدان تنگ‌بیجار گفت: در این پروژه توسعه واحد TCF موجود به‌منظور افزایش تولید گاز از ۷ میلیون متر مکعب در روز به ۱۱ میلیون مترمکعب و افزایش میعانات گازی از روزانه ۸ هزار و ۵۰۰ بشکه به ۱۳ هزار بشکه در برنامه است، همچنین به‌منظور انتقال میعانات گازی حاصل از این توسعه، خط لوله ۸ اینچ به‌طول حدود ۲۰ کیلومتر احداث می‌شود.

به گفته حاتمی، با مصوبه صادر شده از سوی شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه فاز دوم میدان تنگ بیجار، قرار شده شرکت نفت مناطق مرکزی، احداث ایستگاه تقویت فشار هم در همین فاز اجرا کند که این اقدام به‌طور قطع تحولی را در منطقه ایلام، تامین خوراک پایدار پالایشگاه ایلام و صنایع پایین‌دستی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: پروژه لرزه‌نگاری میدان‌های تنگ‌بیجار، بانکول، باباگیر و دلاوران که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های لرزه‌نگاری حال حاضر کشور است در پهنه یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر مربع در بخش سه‌بعدی و بیش از ۸۰۰ کیلومتر در بخش دوبعدی در برنامه قرار دارد و عملا فعالیت‌های اجرایی از ابتدای امسال آغاز شده است. با این اقدام به‌طور قطع ظرفیت‌های اطراف میدان تنگ‌بیجار شناسایی می‌شود که این موضوع به تامین خوراک پالایشگاه ایلام، بخش پایین‌دست و صنایع وابسته کمک می‌کند.

کد خبر 293394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =