۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
  • کد خبر: 293419
حمله به تأسیسات نفتی عربستان موفقیت‌آمیز بود

حمله به تأسیسات نفتی عربستان افزون بر ایجاد نگرانی درباره امنیت عرضه نفت این کشور، در سراسر جهان نیز نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه فاکس نیوز، در جهانی که تولید بی‌سابقه نفت آمریکا سبب شده بود نگرانی‌ها درباره تهدیدهای احتمالی برای عرضه نفت کمرنگ شود، حمله به تأسیسات نفتی آرامکو سبب شد چشم‌ها به واقعیت باز شود.

سبک حمله به تأسیسات نفتی بقیق و خریص عربستان می‌تواند یک حاشیه ریسک همیشگی برای قیمت نفت و بنزین ایجاد کند و این یعنی قیمت بنزین و گازوئیل، بالاتر از سطح عادی خواهد بود.

اگرچه عربستان اعلام کرده می‌تواند به‌سرعت عرضه نفت را به حال عادی بازگرداند، شوک ناشی از این حمله‌ها در بازار نفت سال‌ها احساس خواهد شد.

افزایش قیمت نفت در پی حمله‌های یادشده، ممکن است پس از بازسازی این تأسیسات برطرف نشود. دلیل این مسئله این است که خریداران و فروشندگان نفت از این پس یک حاشیه ریسک بیمه به قیمت نفت اضافه می‌کنند.

حمله‌های اخیر آسیب‌پذیری یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی جهان با تدابیر ایمنی بسیار بالا را که قرار بود نفوذناپذیر باشند، به نمایش می‌گذارد.

کارشناسان صنعت نفت و کارشناسان امنیتی اعلام کرده‌اند که نه عربستان و نه آمریکا، همه انواع سازوکارهای دفاعی کافی لازم برای پوشش همه دارایی‌های زیرساختی انرژی را در اختیار ندارند.

بنابراین اگرچه آمریکا اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در جهان است، مردم این کشور در برابر اختلال در بازارهای جهانی ایمن نیستند. افزایش قیمت بنزین در این کشور که به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت، این ادعا را اثبات می‌کند.

در کوتاه مدت، عملکرد قیمت احتمالا به سرعت بازگشت تولید نفت عربستان به سطح عادی، بستگی دارد، اما در بلندمدت، مسئله واقعی این خواهد بود که آنها چگونه می‌توانند در آینده از عرضه نفت و پالایشگاه‌های خود دفاع کنند.

تا زمانی که پاسخی برای این پرسش داشته باشیم، حاشیه ریسک بالاتر خواهد بود. خطر جدید این حمله‌های پهبادی، حداقل ۲ دلار به قیمت هر بشکه نفت اضافه می‌کند و تا زمانی که خطر عرضه از میان نرود، این حاشیه ریسک باقی خواهد ماند.

خوش‌خیالی درباره دسترسی به عرضه کافی نفت، باید پایان یابد. باید چشمان خود را به جهان واقعی و خطرهای واقعی آن باز کنیم.

کد خبر 293419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =