کاهش مصرف سوخت‎مایع نیروگاه‌ها نماد همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت است

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی، کاهش مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها را یکی از نشانه‌های همکاری خوب وزارتخانه‌های نیرو و نفت برشمرد و ابراز امیدواری کرد این تعامل با اجرای طرح‌های مشترکی مانند قرارداد برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی بیش از پیش تداوم یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، هوشنگ فلاحتیان امروز (چهارشنبه، دهم مهرماه) در آیین امضای قرارداد برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت توانیر گفت: سهم مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۲ درصد در پایان سال ۹۷ کاهش یافت که این مهم جز در سایه همکاری مناسب وزارتخانه‌های نفت و نیرو محقق نمی‌شد.

وی با اشاره به موضوع قرارداد امروز مبنی بر برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی گفت: اتصال چاه‌های کشاورزی به شبکه برق از مطالبات جامعه کشاورزان عزیز کشور است و امیدواریم با اجرای این قرارداد بتوانیم این نیاز کشاورزان را تا حدودی پاسخگو باشیم.

معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت ادامه داد: اگرچه ارائه برق به بخش کشاورزی با قیمت یارانه‌ای که حدودا یک‌پنجم قیمت تمام‌شده آن است صرفه اقتصادی ندارد، اما با توجه به مصرف نفت‌گاز در چاه‌های دیزلی و قیمت چند برابری نفت‌گاز نسبت به گاز طبیعی، در مجموع به نفع اقتصاد ملی خواهد بود که با استفاده از گاز در مسیر تولید برق، از میزان مصرف نفت‌گاز کاسته شود. این اقدام به نفع محیط زیست کشور هم خواهد بود.

فلاحتیان عنوان کرد: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مجموع حدود ۲۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی به شبکه برق متصل شده است و همچنان حدود ۲۰۰ هزار حلقه چاه از نفت‌گاز استفاده می‌کنند که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، در این مرحله برق‌دار کردن ۱۰۰ هزار حلقه چاه هدف‌گذاری شده است.

وی یادآور شد: به‌طور طبیعی چاه‌های کشاورزی که دارای پروانه هستند، در اولویت برق‌رسانی قرار دارند.

فلاحتیان امضای قرارداد بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و توانیر را فتح بابی دوباره برای همکاری هرچه بیشتر وزارتخانه‌های نفت و نیرو برشمرد و اعلام کرد: وزارت نفت در طرح برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی از همکاری‌ بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استقبال می‌کند.

کد خبر 293912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =