زنگنه: یکجانبه‌گرایی در حال تهدید دنیاست

وزیر نفت ضمن تاکید بر اینکه یکجانبه‌گرایی در حال تهدید دنیاست و اروپایی‌ها هم با رفتارهای دولت آمریکا موافق نیستند، گفت: ایران دوست همه است و به نظر من در این منطقه به هیچ‌وجه دشمنی نداریم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه شامگاه پنجشنبه (۱۱ مهرماه) در جمع خبرنگاران ایرانی در مسکو اظهار کرد: ما آماده هستیم به همراه دیگر کشورهای منطقه با هم امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را حفظ کنیم و این کار باید از سوی خودمان (کشورهای حوزه خلیج فارس) انجام شود.

وی افزود: کشورهای منطقه ایران را دوست خود بدانند، زیرا ایران دوست همه است و به هیچ‌وجه در این منطقه به نظر من دشمنی نداریم و دشمن در خارج از منطقه قرار دارد و هر اختلافی بوده نیز ایران در آن پیش‌قدم یا ایجادکننده آن نبوده است.

وزیر نفت در تشریح سفر خود به مسکو تصریح کرد: در نخستین روز (چهارشنبه، ۱۰ مهرماه) حضور در مسکو در سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه شرکت کردم و در یکی از نشست‌های تخصصی این رویداد درباره نقش جهانی صنعت گاز سخن گفتم و با توجه به اینکه بحث‌هایی درباره تحریم ایران و امنیت منطقه مطرح شد، مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کردم.

زنگنه با اشاره به سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه، گفت: پوتین نیز جواب‌های قاطع و روشنی از جمله درباره حمله به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو عربستان داد.

وی درباره ناتوانی کشورهای اروپایی در مقابله با اقدام‌های یکجانبه آمریکا، گفت: کشورهای غربی می‌خواهند، اما در عمل نمی‌توانند (مقابل آمریکا بایستند). آنها باید بتوانند اقتصاد خود را گسترش دهند، حالا شاید اقتصادهای کشورهای نوظهور بتوانند با بزرگ شدن خود تعادل قدرت را در جهان ایجاد کنند، هم‌اکنون شرایط مناسب نیست و این مسئله سبب شده است که آمریکا بتواند یکه‌تازی کند.

وزیر نفت با اشاره به بیست‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف)، اظهار کرد: در این نشست بحث‌های عادی مطرح شد و دبیرکل کنونی که از روسیه است برای دو سال دیگر در سمت خود ابقا شد.

به گفته زنگنه، پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار است آذرماه امسال در مالابا گینه استوایی برگزار شود و دور بعدی آن دو سال دیگر به میزبانی قطر برگزار خواهد شد.

زنگنه درباره دیگر مسائل مطرح شده در نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف گفت: در این نشست برآوردی از وضع حال و آینده بازار گاز در بخش توسعه خطوط لوله و تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) داشتیم، اما بیشتر بحث روی ال‌ان‌جی بود، زیرا روس‌ها به عنوان نخستین صادرکننده گاز جهان به دنبال آن هستند که در تجارت ال‌ان‌جی نیز جایگاه خوبی داشته باشند؛ مسکو در هر دو بخش (توسعه خط لوله و ال‌ان‌جی) با فشارهای آمریکا روبه‌روست.

وی یادآور شد: در مجموع یکجانبه گرایی درحال تهدید دنیاست و اروپایی‌ها هم با این رفتارهای آمریکا موافق نیستند.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز سالانه یک بار گردهم می‌آیند، نشست‌های وزارتی این نهاد بین‌المللی هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، بیستمین نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف نوامبر ۲۰۱۸ در شهر «پورت آو اسپین» ترینیداد و توباگو برگزار شد.

پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار است ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (پنجم آذرماه) در مالابو، پایتخت گینه استوایی برگزار شود، همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها دومین سمینار بین‌المللی گاز روز ۲۷ نوامبر (ششم آذرماه ۹۸) در همین مکان برگزار خواهد شد.

نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، آخرین و چهارمین دوره نشست سران جی‌یی‌سی‌اف آذرماه سال ۹۶ در سانتاکروز بولیوی، سومین دوره در تهران، دومین دوره در مسکو و نخستین دوره در دوحه قطر برگزار شد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، جمهوری اسلامی ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ١٢ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، نروژ، عمان و پرو، به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کد خبر 293924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =