۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
  • کد خبر: 294084
ویژگی‌های طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره

ارائه خدمات درمانی در شرکت نفت فلات قاره برخلاف دیگر بخش‌های صنعت نفت در قالب «طرح درمان آزاد» و به شکل درمانی کاملاً مستقل در واحد درمانی شرکت نفت فلات قاره به عنوان یکی از ستادهای مدیریت منابع انسانی دنبال می‌شود. درباره کم و کیف این طرح، گفت‌وگویی با امیرحسین لولاور، رئیس خدمات درمانی شرکت نفت فلات قاره انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

ابتدا به شکل خلاصه، طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره را معرفی کنید.

بهتر است صحبت را با معرفی کوتاهی از شرکت نفت فلات قاره و شرایط ویژه کار در آن شروع کنیم تا دلیل انتخاب چنین طرح درمانی را بهتر متوجه شویم. شرکت نفت فلات قاره پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ادغام شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی تشکیل شد و وظیفه استخراج و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی واقع در خلیج فارس را به عهده گرفت. این فرایند در ۶ منطقه عملیاتی شامل منطقه ساحلی بهرگان و جزایر خارک، سیری، لاوان، کیش و قشم و نیز سکوهای بهره‌برداری صورت می‌گیرد. اغلب کارکنان فلات قاره به صورت اقماری کار می‌کنند؛ یعنی دو هفته کار و دو هفته استراحت، بنابراین خانواده آنها که در بیش از ۳۰۰ شهر کشور پراکنده‌اند، دو هفته در ماه از آنها دور هستند. طرح درمان فلات برای پوشش دادن به چنین نیازی شکل گرفته است. بر این اساس ما دو نوع طرح درمانی داریم: یکی درمان مستقیم که با استقرار مراکز درمانی در مناطق عملیاتی و سکوهای نفتی و ارائه سرویس به بیش از ۷ هزار نفر از کارکنان رسمی و غیررسمی انجام وظیفه می‌کند و دیگری طرح درمان غیرمستقیم که پوشش درمان آزاد را به بیش از ۱۱ هزار نفر از کارکنان و خانواده تحت تکفل آنان در غیر مناطق عملیاتی ارائه می‌کند.

این طرح چه تاثیری داشته است؟

طرح درمان آزاد که با عنایت ویژه هیئت مدیره نفت تصویب شد، در کاهش دغدغه خانواده کارکنان عملیاتی و اقماری، به‌خصوص در غیاب سرپرست خانواده بسیار تأثیرگذار بوده است. در این طرح تلاش شده تا از یک طرف با انعقاد قرارداد با مراکز درمانی مختلف و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی درجه یک در سطح کشور، ارتباط مالی مراجعان و مراکز درمانی قطع شود و از طرف دیگر با به‌کارگیری سامانه بررسی اسناد درمانی، بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به بررسی و بازپرداخت اسناد درمانی کسانی که مایل هستند برای درمان به مراکز غیر طرف قرارداد مراجعه کنند، اقدام کرد.

در قالب این طرح چه خدماتی از بخش بهداشت و درمان صنعت نفت دریافت می‌کنید؟

تمامی خدماتی که در مراکز ملکی سازمان ارائه می‌شود، قابل دریافت است.

سابقه طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره به چه زمانی باز می‌گردد؟

تا جایی که من اطلاع دارم، طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره قدمتی به اندازه عمر این شرکت دارد، حتی پیش از تأسیس شرکت نفت فلات قاره، شرکت‌های خارجی تشکیل‌دهنده فلات نیز در زمان فعالیت خود، طرحی مشابه این را داشتند. طرح درمان آزاد از ابتدا به دلیل گستره جغرافیایی خانواده کارکنان که از اقصی نقاط ایران برای کار به صورت اقماری به مناطق عملیاتی جنوبی کشور می‌آمدند، ایجاد و برای درمان این جامعه بزرگ و گسترده به کار گرفته شد و سرانجام در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب و ابلاغ شد که براساس آن، طرح درمان آزاد شکل کنونی را به خود گرفت تا شرکت نفت فلات قاره برای ارائه سرویس‌های درمانی مستقیم و غیرمستقیم به کارکنان خود با توجه به شرایط خاص استراتژیک به‌طور مستقل عمل کند.

در واقع طرح درمان آزاد بر اساس اقماری بودن کار در شرکت نفت فلات قاره ایجاد شده است؟

منابع انسانی، مهم‌ترین سرمایه‌های یک سازمان است. همان‌طور که اشاره شد، جمعیتی بالغ بر ۱۱ هزار نفر با پراکندگی جغرافیایی بیش از ۳۰۰ شهر، خانواده فلات قاره را تشکیل می‌دهند و از طرفی، سرپرست خانواده به دلیل حضور کاری در مناطق عملیاتی دو هفته در کنار آنها نیست، بنابراین لازم است سازمان از این سرمایه‌های ارزشمند خود حمایت کند، به‌خصوص زمانی که کارکنان در کنار خانواده حضور ندارند و خانواده نیازمند دریافت خدمات درمانی است. ما عقیده داریم اگر کارکنان خیالشان از طرف خانواده آسوده باشد، می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. این طرح برای حمایت کارکنان و خانواده آنهاست تا بتوانند بدون دغدغه در مورد مسائل مالی، به مراکز درمانی که می‌خواهند، مراجعه و خدمات مطلوبشان را دریافت کنند. به همین منظور با تعداد زیادی از مراکز درمانی در سطح کشور قرارداد بستیم تا کارکنان و خانواده آنها بتوانند بدون نگرانی به آنها مراجعه کنند و خدمات درمانی را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دریافت کنند؛ همچنین می‌توانند به هر مرکز غیر طرف قراردادی نیز مراجعه کنند و اسناد پرداختی را برای ما بفرستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آنها را بررسی و مطابق تعرفه بازپرداخت کنیم.

چه تعداد مراکز درمانی با قرارداد وجود دارد؟

هم‌اکنون با حدود ۱۳۰ مرکز درمانی در کل کشور قرارداد داریم که تعداد آن رو به افزایش است.

با توجه به وجود بخش درمانی مستقل با عنوان بهداشت و درمان صنعت نفت، می‌توانید به تفاوت‌های موجود بین این دو طرح درمانی اشاره کنید؟

ما قبول داریم که بهداشت و درمان صنعت نفت، تلاش خود را برای ارائه سرویس مطلوب می‌کند، اما باید بپذیریم که در ارائه این دو نوع خدمت درمانی، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید، بهداشت و درمان صنعت نفت، اصطلاحاً بیمارستان‌داری می‌کند که بسیار هزینه‌بر است و در برخی موارد با توجه به تعداد مراجعات و... اقتصادی نیست، بنابراین نیاز دارد که بودجه زیادی را به آن تزریق کند که باوجود ضررده بودن، بتواند پابرجا باشد و خدمت‌رسانی کند. طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره این محدودیت‌ها را ندارد و ما صرفاً خرید خدمت می‌کنیم، یعنی با مراکز درمانی قرارداد می‌بندیم و از آنها خدمت می‌گیریم، بنابراین اگر همکار ما به مراکز طرف قرارداد مراجعه کند، شرکت نفت فلات قاره طبق تعرفه مصوب وزارت بهداشت و درمان به آن مرکز درمانی پرداخت می‌کند و اگر هم به مراکز خارج از طرف قرارداد برود، هزینه آن را به شکل نقدی پرداخت می‌کند و اسنادش را می‌فرستد و پس از سندرسی، طبق تعرفه به همکار پرداخت می‌شود که این روش سبب صرفه‌جویی قابل قبولی در سرانه درمان فلات می‌شود. یکی دیگر از مزایای طرح درمانی شرکت نفت فلات قاره، آزادی عمل بسیار و حق انتخاب گسترده همکاران است که می‌توانند هر مرکزی را که دوست دارند برای درمان انتخاب کنند. این مورد به علاوه پرداخت فرانشیز کمتر نسبت به بهداشت و درمان از یک طرف و سرعت بازپرداخت اسناد درمانی همکاران از طرف دیگر، باعث رضایتمندی بیشتری در بین همکاران فلات می‌شود.

میزان صرفه‌جویی شما در سرانه درمان چه میزان است؟

مستنداتش موجود است و به سازمان‌های نظارتی هم ارائه شده است، اما اجازه بدهید مسکوت بماند؛ ولی میزان صرفه‌جویی، قابل قبول است. این نکته حائز اهمیت است که در شکل کلان موضوع، هر میزان از صرفه‌جویی ارزشمند است و این از مزیت‌های طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره به شمار می‌رود. این صرفه‌جویی در فلات سبب می‌شود تا «ضریب خسارت» که به معنای حق بیمه مصرف‌شده به ازای جمعیت است، در مقایسه با سایر بیمه‌ها عدد بسیار قابل قبولی باشد.

اگر بخواهیم جزئی‌تر به طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره بپردازیم، چه نوع خدمات درمانی ارائه می‌دهد؟

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی قابل دسترس را شامل می‌شود؛ مثل سرویس‌های رادیولوژی، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، بستری و...

با چه نوع بیمه‌ای؟

کارکنان ما از نظر بیمه‌ای دو قسمت هستند، یکسری کارکنان رسمی شرکت که از بیمه درمان نفت فلات قاره (طرح درمان آزاد) استفاده می‌کنند. یکسری هم نیروهای غیررسمی (قرارداد معین، موقت و ارکان ثالث) که تحت بیمه تأمین اجتماعی و بیمه‌های تکمیلی قرار دارند. طبیعی است که شرکت نفت فلات قاره با توجه به قوانین موجود، تعهد طرح درمان آزاد را نسبت به نیروهای رسمی دارد، اما وقتی قرار است افرادی در کنار هم کار کنند، باید سعی کنیم رضایتمندی را بین آنان تا حد ممکن افزایش دهیم و اقدام‌هایی که نگاه تبعیض‌آمیز را ایجاد می‌کند، کاهش بدهیم. بعضی از این موارد، مسائل تکلیفی و قانونی است که کاری از ما برنمی‌آید، مثل بیمه درمان که یک فرد پیمانکار یا قراردادی نمی‌تواند از آن استفاده کند. این دغدغه ما هم هست که خدمات را افزایش دهیم و در این مسیر اقدام‌های خوبی انجام شده، ازجمله برنامه‌های غربالگری رایگان سلامت که برای تمامی کارکنان و خانواده آنها در هر رده شغلی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال اجراست.

بر اساس توضیحات شما، علاوه بر مراکز درمانی طرف قرارداد، شرکت نفت فلات قاره کادر درمانی مستقل دارد. نحوه جذب آنها به چه شکل است؟

ما برای ارائه درمان مستقیم در درمانگاه‌های مناطق عملیاتی و سکوهای نفتی، از کادر درمانی استفاده می‌کنیم. ابتدا تعداد نیروهای مورد نیاز براساس کارسنجی که واحد ساختار ما انجام می‌دهد، مشخص می‌شود که در هر درمانگاه یا سکو چه تعداد نیرو اعم از پزشک، پرستار و ... باید حضور داشته باشد، سپس برآورد مالی شده و بعد از آن مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص می‌شود تا نیروهای مورد نیاز ما را تأمین کنند. البته ما کادر درمانی رسمی هم داریم که از قدیم در شرکت حضور داشتند، اما تعداد آنها محدود است و اکثراً نزدیک سن بازنشستگی هستند و همین مسئله یکی از چالش‌های ما در تأمین نیروی رسمی است، زیرا ساختار سازمانی رسمی شرکت نفت فلات قاره در بخش درمان بیش از ۱۰ سال پیش مورد بازنگری قرار گرفته و آن زمان اصلاً این میزان نیاز به کادر درمانی وجود نداشته است. نه تنها تعداد نیروهای رسمی ما در ساختار محدود است، بلکه متأسفانه رتبه‌های سازمانی آنها هم متناسب با مسئولیتی که دارند، نیست و در مقایسه با سازمان بهداشت و درمان پایین‌تر است.

اکنون چه تعداد نیروی رسمی و پیمانکاری در بخش ارائه خدمات درمانی دارید؟

تقریباً نزدیک به ۴۰ نفر پزشک و پرستار، رسمی بوده و پیمانکاران هم حدود ۱۱۰ نفر هستند.

جامعه تحت پوشش خدمات درمان آزاد چه تعداد هستند؟

کارکنان رسمی و خانواده تحت تکفل آنها که بالغ بر ۱۱ هزار نفر می‌شوند و در گستره جغرافیایی وسیعی قرار دارند، مشمول طرح درمان آزاد شرکت نفت فلات قاره هستند.

آیا روی کیفیت خدمات مراکز درمانی نظارت دارید؟

نظارت بر ۱۳۰ مرکز درمانی طرف قرارداد، براساس بازدیدهای سرزده از آنها و بازخوردهای کارکنان هنگام مراجعه به آن مراکز صورت می‌گیرد که موارد لازم را به ما منتقل می‌کنند. در این موارد یا بازدید می‌کنیم یا به شکل مکتوب تذکر داده می‌شود و آنها هم رسیدگی می‌کنند.

این مراکز عمدتاً باید خصوصی باشند.

همین‌طور است، اکثراً خصوصی هستند، اما بویژه در مناطق محروم که مراکز خصوصی کمی وجود دارد، با مراکز دولتی هم قرارداد داریم.

قرارداد و همچنین تعرفه شما با این مراکز سالانه است؟

بله قراردادها سالانه تمدید می‌شود و تعرفه‌ها براساس تعرفه‌های اعلامی وزارت بهداشت و درمان است.

شکل قرارداد به چه صورت است؟

قراردادهای ما براساس خرید خدمت است و در قبال آن طبق تعرفه‌های اعلامی وزارت بهداشت پول پرداخت می‌شود. اسناد مراکز طرف قرارداد بعد از ارسال به ستاد، مورد سندرسی قرار می‌گیرد و اگر در موردی مبلغ اضافه‌ای درخواست کرده باشند، کسورات اعمال می‌کنیم.

استقبال مراکز درمانی از همکاری با فلات چگونه است؟

طبیعی است که علاقه‌مند باشند، در فهرست ما قرار بگیرند. این قرارداد، یک سود دوطرفه است؛ هم آنها می‌توانند از برند نفت استفاده کنند و آن را به عنوان اعتبار خودشان اعلام کنند و هم ما می‌توانیم از کیفیت بالای خدمات آنها بهره‌مند شویم. بر همین اساس سعی می‌کنیم با بهترین مراکز موجود که از استاندارد بالایی برخوردار باشند، قرارداد ببندیم.

شرکت نفت فلات قاره، تنها شرکت در صنعت نفت است که خدمات درمان آزاد دارد؟

بله، تا جایی که من اطلاع دارم، شرکت نفت فلات قاره، تنها شرکت نفتی است که در این سطح گسترده درمان آزاد را برای شاغلان نفت فراهم می‌کند.

امکان استفاده هم‌زمان از مراکز درمانی شما برای سایر شرکت‌های نفتی فراهم نیست؟

در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

آیا در طرح درمان فلات، بیمه تکمیلی هم در نظر گرفته شده است؟

خدمات بیمه تکمیلی در قالب همین طرح درمان آزاد، پوشش داده می‌شود و نیاز به بیمه مجزایی برای آن نیست.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای با نوع هزینه‌های درمانی کارکنان سایر بخش‌های صنعت نفت داشته باشیم، اختلاف‌ها به چه شکل است؟

مبلغی که در مقایسه با سازمان بهداشت و درمان به همکار بازمی‌گردد، بیشتر است، ضمن اینکه رسیدگی به اسناد هم با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. از مجموعه این موارد نیروهای ما منتفع می‌شوند.

آیا از طرح درمان آزاد به شرکت ملی نفت و وزارت نفت هم گزارش ارائه می‌شود؟

بعد از سخنان اخیر وزیر نفت در مورد الگوبرداری از درمان فلات، این طرح مورد توجه قرار گرفت و سازمان‌های نظارتی بیشتری به سراغ ما آمدند و گزارش‌های متعددی برای ارائه به مقامات عالی تهیه کردند. ما هم جزییات طرح، منافع متعدد اجرای آن و میزان صرفه‌جویی حاصله را ارائه کردیم.

نحوه دسترسی و اطلاع از این مراکز چگونه است؟

فهرست این مراکز در پورتال داخلی شرکت نفت فلات قاره، در سامانه اسناد درمانی به تفکیک هر استان و با توضیح در مورد خدمات قابل ارائه در هر مرکز قابل دسترس است.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید.

من از این فرصت استفاده می‌کنم و از همه همکارانم به‌خصوص رؤسای قبلی خدمات درمانی فلات، مدیران منابع انسانی و مدیران عاملی که تلاش کردند این طرح درمانی رشد کند و بالنده شود، صمیمانه تشکر می‌کنم و برای همه دوستان و همکاران در مناطق عملیاتی و سکوهای نفتی، آرزوی سلامت و سربلندی دارم.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 294084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =