برنامه‎ریزی نفت خزر برای افزایش اطلاعات مخزنی از «سردارجنگل»

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر با اشاره به ضرورت بررسی و آزمایش بلندمدت چاه‎های نفتی موجود در آب‎های عمیق، گفت: با هدف کسب اطلاعات مخزنی بیشتر و کاهش ریسک تولید نهایی، برنامه‎ای برای آزمایش بلندمدت دو حلقه چاه میدان نفتی سردار جنگل تدوین شده است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، احمد شیرزادی جزئیات برنامه‌ریزی شرکت نفت خزر را برای اجرای دو طرح کلان در این شرکت تشریح کرد که طرح نخست، آزمایش بلندمدت میدان نفتی سردار جنگل و طرح دوم، تداوم عملیات اکتشافی ساختارهای اولویت‌دار در بخش میانی حوضه خزر جنوبی است.

به گفته وی، پس از حفر دو حلقه چاه در میدان نفتی سردار جنگل، آزمایش انجام‌شده در این دو چاه تنها به مدت کوتاه (حدود یک هفته) ادامه داشت که براساس استانداردهای متداول در آب‌های عمیق، لازم است این دو چاه به‌مدت طولانی ۶ تا ۸ ماه مورد آزمایش و تولید قرار گیرند تا اطلاعات بیشتری از مخزن به دست آید و برنامه تولید نهایی میدان، ریسک‌های کمتری داشته باشد.

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر افزود: کارگروهی متشکل از کارشناسان اداره‌های حفاری، مهندسی نفت و مهندسی و ساختمان، برای بررسی فنی و برنامه‌ریزی این موضوع تعیین شده‌اند که پس از جمع‌بندی، شرح کار انجام آزمایش طولانی‌مدت میدان نفتی سردار جنگل تدوین و برای دریافت اعتبار و تصویب‌خواهی، به مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ارائه خواهد شد.

شیرزادی الزام‌های این فعالیت را وجود شناور ذخیره‌سازی و همچنین شناورهایی برای انتقال نفت به ساحل اعلام کرد و گفت: البته الزام‌های فنی این عملیات، بسیار فراتر از این موضوعات است که ضرورت دارد طی مطالعه مقدماتی و به‌کارگیری یک شرکت مشاور متخصص در آب‌های عمیق، تحلیل و طراحی شود.

شیرزادی عنوان کرد: با توجه به ضرورت استفاده از تجهیزات ویژه با فناوری بالا برای آزمایش طولانی‌مدت و تولید در آب عمیق خزر، هم‌زمان بررسی و امکان‌سنجی تامین تجهیزات مربوطه نیز از سوی کارشناسان شرکت نفت خزر در حال انجام است و در مجموع پس از تایید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، وارد مراحل عملیاتی و اجرایی خواهیم شد.

وی ادامه داد: با بررسی روند توسعه میدان‌های آب‌های عمیق در دنیا و با توجه به فعالیت‌های توسعه‌ای سایر کشورهای حاشیه دریای خزر، مواردی قابل تامل است، از جمله آنکه به دلیل هزینه‌های سرمایه‌ای بسیار بالا، برای حفاری و توسعه میدان‌های آب‌های عمیق، لازم است برنامه‌های کلان به شکلی پایدار و همه‌جانبه دیده شود. همچنین به دلیل ریسک‌های فنی و اقتصادی توسعه میدان‌های آب‌های عمیق، تشکیل کنسرسیوم با شرکت‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی ضروری است.

به گفته مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر، وجود ۴۶ ساختار ژئوفیزیکی در حوضه خزر جنوبی که در یک مورد آنها نفت (میدان سردار جنگل) کشف شده است، باید جدی گرفته شود، زیرا سایر کشورهای حوضه خزر بیکار نخواهند نشست و در بهره‌برداری حداکثری از این حوضه، از تمامی توانمندی‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای دانش آب‌های عمیق از طریق آموزش‌های موثر و مراودات بین‌المللی، اظهار امیدواری کرد که بهره‌برداری از منابع عظیم هیدروکربوری حوضه خزر جنوبی به‌منظور بهره‌مندی بیشتر اقتصادی کشور، با برنامه‌ریزی منسجم و پایدار و نیز بهبود شرایط بین‌المللی حاصل شود.

کد خبر 294942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =