۳۰ پروژه‌ زیست محیطی در نفت و گاز کارون اجرا می‎شود

۳۰ پروژه زیست محیطی با اعتبار حدود ۸ هزار میلیارد ریال در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به‌منظور حفاظت از محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها اجرایی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، غلامرضا مفیدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اظهار کرد: فعالیت‌های زیست محیطی این شرکت در حوزه‌های جلوگیری از نفت‌سوزی و انتشار گازهای همراه نفت در هوا، دفع پساب کارخانه‌های نمک‌زدایی، ‌اجرایی کردن مدیریت انرژی و بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی در همه فرآیندها و توسعه فضای سبز انجام می‌شود.

وی گفت: به‌منظور جلوگیری از نفت‌سوزی و آلودگی محیط، با به‌کارگیری دستگاه‌های سیار فرآورش نفت و انجام ۲۴ عملیات فنی در هفت ماه امسال، از سوزاندن بیش از ۴۵ هزار بشکه نفت و رها شدن مقادیر قابل توجهی گاز دی‌اکسید کربن (CO2) در محیط، پیشگیری و نفت‌سوزی در این شرکت حذف شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون درباره اقدام‌های این شرکت برای کاهش آلایندگی واحدهای نمک‌زدایی توضیح داد: اولویت این شرکت تزریق پساب کارخانه‌های نمک‌زدایی به چاه‌های دفعی است که با اهتمام مدیریت و همکاران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت کارون، میزان تزریق پساب این واحدها در هفت ماه امسال حدود ۸۵ هزار بشکه در روز محقق شده است.

مفیدی ادامه داد: به موازات این فعالیت، ساماندهی و پاکسازی زمین‌های اطراف تاسیسات نمک‌زدایی نیز به‌طور مستمر پیگیری شده و با رهنمودها و همکاری با سازمان محیط زیست استان، تاکنون حجم قابل توجهی از محوطه مجاور حوضچه‌های تبخیر نیز بهسازی شده است.

وی افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به‌منظور کاهش آثار پسماندها و مواد زائد، مدیریت پسماند صنعتی در همه فرآیندها را اجرایی کرده که بر همین اساس پسماندهای حاصل از فرایندهای جاری سازمان در قالب روش‌ها و الزام‌های زیست محیطی مانند انتقال به سیستم‌های استاندارد و مورد تائید سازمان محیط زیست امحا شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اظهار کرد: در راستای مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه در هفت ماه، حدود ۵ تن فیلتر مصرفی واحدهای عملیاتی برای امحا به دستگاه زباله‌سوز و همچنین برای دفن به لندفیل پتروشیمی ارسال شده که این اقدام‌ها با مجوز و تحت نظارت سازمان محیط زیست بوده است.

مفیدی افزود: مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت در حوزه محیط زیست است و در این زمینه اقدام‌هایی برای بهبود مصرف انرژی از جمله تعامل با سازمان توزیع برق به‌منظور کاهش و مدیریت مصرف در ساعات اوج مصرف، استفاده حداقلی از ماشین‌آلات دوار برقی، نصب پنجره‌های دوجداره، تعویض سیستم‌های روشنایی و سرمایشی پرمصرف انجام شده است.

وی با بیان اینکه شرکت کارون از استاندارد تکلیفی فضای سبز تاسیسات عبور کرده است، گفت: هم‌اکنون حدود ۳۲ درصد مساحت تأسیسات و اطراف آن به میزان حدود ۲۴۰ هزار مترمربع فضای سبز دارد که این امر افزون بر حدود ۴۵۰ هزار مترمربع جنگل‌کاری انجام‌شده در حوزه عملیاتی این شرکت محقق شده است.

کد خبر 294943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =