تلاش برای دستیابی به افق‎های جدید اکتشافی در شرق کارون

وجود ظرفیت هیدروکربوری قابل‌توجه در منطقه شرق کارون با کشف نفت در جزیره مینو محرز شده و با توجه با ساختارهای زمین‌شناسی که از وجود تله‌های چینه‌ای در این بخش حکایت دارد، دستیابی به افق‎های جدید اکتشافی در شرق کارون دور از ذهن نیست.

سیدعلی معلمی، معاون امور اکتشافی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با شانا این مطلب را عنوان می‌کند و می‌گوید: «بعد از غرب کارون، حالا فعالیت‌های اکتشافی را به سمت شرق کارون سوق داده‌ایم؛ جایی که با کشف نفت در جزیره مینو، وجود ظرفیت‌های هیدروکربوری در آن بیش از پیش قوت یافته است».

دوم بهمن ماه سال گذشته، حدود ساعت ۱۰ صبح بود که چاه در حال حفاری در جزیره مینو در عمق ۳۷۷۰ متری به نفت رسید و وزیر نفت با اعلام این خبر گفت «فعالیت‌ها در این حوزه اکتشافی ادامه‌دار خواهد بود تا حجم دقیق مخزن به دست آید».

معلمی هم از تداوم فعالیت‌ها برای تکمیل اطلاعات مخزنی در این حوزه خبر می‌دهد و در این زمینه، به اجرای دو پروژه لرزه‌نگاری باشت و پانیذ نیز اشاره دارد: «پروژه لرزه‌نگاری پانیذ با هدف بررسی و کشف تله‌های چینه‌ای در شرق کارون در دستور کار قرار دارد و از سویی دیگر، پروژه لرزه‌نگاری باشت هم در دست اجراست که اگر در جریان اجرای این پروژه، عمق دسترسی به لایه دهرم مطلوب ارزیابی شود، امکان بررسی وجود گاز در استان خوزستان با حفر یک حلقه چاه اکتشافی فراهم می‌شود».

بر اساس این گزارش، پروژه پانیذ که قرارداد آن چندی پیش امضا شد، بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی آبی - خاکی کشور است که در پهنه‌ای به وسعت ۲ هزار کیلومتر مربع از شهرستان‌های شادگان، آبادان، ماهشهر و دارخوین اجرا و پیش‌بینی می‌شود در فاز داده‌برداری آن، بخش قابل توجهی از حوضه رسوبی دشت آبادان پوشش اکتشافی داده شود و ارتباط ساختارهای شرق کارون با ساختمان‌های مجاور نیز بررسی و تله‌های هیدروکربوری از نوع چینه‌ای شناسایی شوند.

پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی باشت نیز در پهنه استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان در دست اجراست و با توجه به بررسی حوضه رسوبی دزفول جنوبی در این پروژه، انتظار می‌رود هندسه دقیق ساختمان‌ها و عمق دستیابی به اهداف اکتشافی در این منطقه تعیین و مشخص شود.

معلمی تصریح می‌کند که به‌زودی مطالعات گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی در ناحیه غرب مکران نیز آغاز خواهد شد.

کشف ذخیره نفتی در جزیره مینو و کشف اخیر میدان گازی ارم در جنوب استان فارس، همچنین اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران مبنی بر سوق دادن فعالیت‌های اکتشافی به شرق کارون از یک سو و آغاز نسل جدیدی از فعالیت‌های اکتشافی در شمال شرق کشور و آغاز مطالعات اکتشافی در ناحیه مکران از سوی دیگر، می‌تواند نویدبخش تداوم خبرهای خوب اکتشافی در نقاط مختلف کشور باشد.

کد خبر 295004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =